Navštíveno 8291x
08.08.2013, 16:41 |
Tuner#2 | Upraveno: 2013-08-08 16:42:22
S nástupem nové techniky bych rád rozšířil obzory co a jak používáte za programy na postprocesing. Já doteď měl starší verze Nikon Capture NX2, ACDsee, PS tuším 6, Zoner 11. V každém jsem dělal, respetive mě sedí něco jiného.
ACDsee je bomba na třídění fotek, přejmenování i celých skupin fotek a třídění do adresářů.
Zoner mám rád pro rovnání horizontu, je tam pomocná lajna, jde to vracet tam a zpět až do doby než je to dokonalé, pak se to uloží + hromadné podpisy (copyright).
V PS6 je super volba nová fotka pro ořezy. Nemám rád ořez jen tak zatahat za čáry, protože pak fotka není 3:2 přesně, ale v nějakém zprzněném formátu a při vyvolání dojde k ořezu. Proto mám pod volbou nový několik sad velikostí dle pix. odhadem zvolím nejbližší co je potřeba na ořez a navíc jde pak s fotkou ještě před uložení hýbat pro volbu optimální kompozice v rámci výřezu. Pak tam využívám nějaké retuše, maskování nevhodných předmětů na fotce, sem tam trochu poladit křivky.
Nikon Capture NX2 jsem měl vyloženě jen na převod z RAWu, kde jde taky upravit křivky a fotku pak uložit v JPEGu.
A teď o co mě jde, existuje nějaký program, kde tohle všechno udělám najednou? Známej mě básní o Zoneru 15, že to zas poskočilo, dokonce to ani moc nestojí.
Co používáte Vy a jaký máte postup úpravy? Díky.
08.08.2013, 17:14 |
Kamil Lightroom + na zmenšování mám Free verzi Zoner PS. PS jsem si chtěl koupit CS7, ale díky přechodu na předplatný se mi provoz Photoshopu CC zatím nevyplatí.
Lightroom ma uplne pateticky debilni retouch. Capture NX2 je proti tomu pohadka. Pouzivam oba, respektive, ten LR jen kdyz potrebuju doladit svetlo, to ma vychytanejsi nez Capture NX2. Ale jinak na rovnani horizontu, retouch, filtry, doostrovani atd pouzivam Capture NX2 (2.2.6) a k tomu pack filtru Niksoftware Color Efex Pro 3.0 . Koukni na par tutorialu a zjistis ze ten capture nx2 umi daleko vic nez jen vypada (hlavne control pointy, vyvazovani barev, prace s histogramem atd). Skoda ze nema lip udelany fill light, to jediny mi tam chybi. Ma sice shadow protect a highlight protect, ale ten fill light u LR mi prijde lepsi. Na ostreni se mi zase zda lepsi Capture. Photoshop je nahovno, to uz nema s fotkama nic spolecnyho.
Co se tyka cropu tak tam si u Capture NX2 zvolis jestli chces free crop, nebo fixed crop a pak pomer stran. Velikost pak doladis zmensenim/zvetsenim. Nikdy se mi nestalo ze by to nesedelo presne, max lital 1px.
08.08.2013, 17:42 |
Proffesor_W | Upraveno: 2013-08-08 17:44:38
Jinak muj postup upravy fotek v capture nx2. Zalezi na tom jestli normalni fotky, high key, nebo low key. Na ormalni otevru fotku, pokud se mi nezdaji barvy, zakliknu double treshold na histogramu. Posunu sipky tak aby se mi objevilo minimum "prepalu" a minimum "podexponovani". Ty mista oznacim jako white a black control point. Podle potreby doladim kontrast nebo expozici. Pak high passem + selekci doostrim hrany (oci, rty, vlasy), podle potreby gausian blurrem (14px/30% + selekce) trosicku retus pleti + odstraneni jebaku/znamenek retuserem. A hotovo. Dny kdy jse klikal a zkousel vselijaky filtry jsou pryc. Maximalne pouziju remove color cast nebo pro contrast, ty jsou super. Pokud je fotka blba tak ji proste smazu pac omalovanky z toho delat nechci a nebudu. Barevny, cernobily, nic vic. Zadny sepie, selektivni barvy, tonalni kontrasty, hdr a podobny picoviny.
ACDSee
- výchozí prohlížeč, hromadné otáčení a hromadné přejmenování,
možnost řazení fotek dle exifu: clony, ohniska, času, ISA atd.
Picasa
- bezkonkurenční přehled celého fotoalba od nejstarší složky po současnost,
perfektní hledání a výpis stejných složek
(př. všechny ZOO za 15let)
CS6
- zpracování RAW > Tif > Jpg
Ukázka Picasa, ten sort a přehled fakt miluju
Kamil: Já tomu Lightroomu nějak nepřišel na chuť nějaké to přelévání do knihovny, vyvolávání, nevím, nějak mě to nesedlo a nebo by to chtělo někoho kdo ukáže co a jak.
Prófa: Díky moc za vyčerpávající info, ten Nikon Capture jedu podobným stylem ;)
Ozzy: Taktéž díky, mrknu na tu Picasu.
no ta knihovna v tom LR je teda dilo no ...
09.08.2013, 07:56 |
Kamil Práce s katalogy v LR jsou jen o zvyku. U LR mi vyhovuje, že v něm udělám 99% práce a nepotřebuju k tomu x dalších programů. Navíc, když si člověk udělá vlastní presets, tak ta práce odsejpá :)
Já vám nějak nevim, snažim se vyfotit fotky tak, abych na ně co se týče retuší už nemusel šáhnout. Na RAW používám Capture NX2 a na JPEG Zoner 15. Ten Zoner sice už zvládá i RAW s využitím Adobe Camera Raw, ale pořád to zdaleka nezvládá tak dobře jako Capture. Zvyknul sem si pracovat s oběma a nemyslim, že by existoval program, kterej by je oba nahradil.
09.08.2013, 08:49 |
TUNER Zoner 15ku :)
323Marty: Taky jsem zastánce toho do fotky moc nešahat, protože už př focení jí chci mít tak jak to má bejt. To už jsem tady psal při výběru foťáku a jinak skončím asi jako Ty. Na převod fajnovek z RAWu opravdu Nikon Capture (s tím už nějakou dobu dělám a je to fajn) a jinak ten Zoner 15.
Včera jsem tu 15tku v noci zkusil a je to úplně jiný svět proti 11tce a asi opravdu není co řešit.
P.S. Capture NX mám verzi 2.2.4 kdyby měl někdo novější plnou, tak kontakt mám v ID. Díky.
09.08.2013, 11:24 |
EFCA ZPS15 - má vše, co potřebuji
občas na nějaký blbůstky používám online picmonkey
no nevím ale nafotit fotku tak jak to vidím to teda bez processingu si nějak neumím představit
minimálně ji musím odšumět, vyostřit.. a pak použít vždy jen to dobré z té fotky
Příklad
Ozzy: Kdyby ses naučil fotit a nastavit foťák, tak by ses pak nemusel babrat s úpravami v PC :)))) joke ;)
09.08.2013, 11:59 |
EFCA Ozzy: OT - ta fotka ale není složená jen ze dvou expozic nebo...?
walish: já se polepším
někdy ze tří ale většinou mi stačí dvě expozice
dneska jsem narazil na tohle, můžeš zkusit co ti to udělá s těma fotkama :
[ Link ]
Ozzy: Jasné, tohle se bez složení z více expozic nedá, o tom není pochyb, tak jsem to ani nemyslel.
BTW ta Z15tka se mě nainstalovala s dvěma ikonama. U jedné svítí ještě navíc 64bit. Mám W7 a právě 64bit, ale rozdíl jsem nepoznal ani když jsem pustil i tu bez označení 64bit. Co by tam mělo být za rozdíl?
09.08.2013, 13:49 |
Kamil Tuner#2 - 64bit aplikace umí využívat víc než 3.5 GB RAM
Takže používat tu 64, protože to bude potencionálně rychlejší? Ani nevím kolik RAM tam je, ale myslím že 4GB.
:-))
já byl nucen všude přejít už před rokem na 64bit
když jsem chtěl otevřít 50ks 100MBových tiffů
tak jsem se ani neuprd na 32bit (4GB RAM)
peta34: klasický HDR soft, to mě nebere ale každý si tím asi prošel
jinak dnes to každej práská ve 2 řadách plošně a 3x dynamicky,
ale to mě bude zajímat, až budu dělat reklamu na D1 :-)
[ Link ]
09.08.2013, 14:10 |
EFCA Ozzy: to jsem četla a přišlo mi, že z toho vyznělo, že jinak, než složením x fotek krát x expozic se fotit ani nedá :o)
jj, na RAM je to hodně náročné, já doma musel taky upgradovat na 12GB abych něco vůbec zvládl :o)
09.08.2013, 14:15 |
Kamil Crimson - jde o to, na co ta fotka má být :) Pokud to neplánuju prodat a nebo tisknout na formát větší než 1x1 m, tak si myslím, že je to skládání zbytečný (nemyslím skládání různých expozic)
09.08.2013, 14:22 |
slama Kamil: Myslím že se to dělá i kvůli úhlu záběru, když se nevejde scéna do objektivu.
09.08.2013, 14:29 |
Kamil slama - tak panorama jsou jasný, myslím např. čtvercový formát atp.
Takže Zoner 15 super, mnohem snažší úpravy a vypadá to, že to není ani tak náročný na železo jako PSko.
ALE
Zatím jediné co se mě nelíbí je konverze fotky z RAWu. Fotku otevřu v NEFu a dám pouze jen uložit do JPEG v nejvyšší kvalitě. To samé udělám v Nikon Capture NX2 a ten výsledek je nebe a dudy. Čím to může být? Pracovní prostor sRGB tak jako je nastaven ve foťáku na nic jiného nesahám...
Zoner 15
Nikon Capture NX2
Ono to není moc vidět, ale barevně je to ze Zoneru mimo, auto leze do fialova a i vykreslení detailů, stínů je prostě jinde.
Canoní DPP to dělá také jinak než PSH
a u obou používáš stejné ACR ?
27.08.2013, 14:10 |
Kamil ACR = adobe camera raw
Honzo on má každý program své default nastavení (doostření, kontrast atd.), takže pokud fotka po načtení vypadá v každým programu trošku jinak, tak je to v pořádku. Důležitý je, abys byl pak spokojený s tím, co vyleze po zpracování :) Takže ač spousta fotografů nedopustí na DPP od Canonu, tak já (ač jsem se fakt snažil) mu na chuť prostě nepřišel a nebyl jsem z něj nikdy schopen dostat výsledek podobný tomu, co dostanu z fotky v Lightroomu.
Kamil: Já pořád netuším ale co po mě Ozzy chce? Jak mám použít stejný ACR? Prostě otevřu ten samý RAW a dám vyvolat bez toho aniž bych šahal na možnosti nastavení korekcí.
Ale asi to bude tím, že opravdu každý program s tou fotkou zachází jinak a to byl asi problém, že u staré D60tky jsem neviděl nijak zásadní rozdíl mezi vyvolaným RAWem přes Nikon Capture a aJPEGem přímo z foťáku. U D90 už ten rozdíl je patrný, ale pořád komplexně z Nikon Capture NX2 vypadá ta fotka věrně a tak jak leze i JPEG z foťáku, kdežto ten Zoner leze konkrétně na tomhle autě do fialova a s horším detailem a tmavším podáním ve stínech. Ač jsem se snažil decentně upravit expozici, teplotu barvy apod. tak jsem se nikdy na výsledek z Nikonu nedostal. Takže to asi budu jak Profesor W vyvolávat v tom Nikonu a pak už zbytek v Zoneru.
BTW co mít nastaveno ve foťáku? Mám tam tuším to sRGB a pak ještě právě ten Adobe něco? To má větší barevný prostor, ale využiju to, respektive nedomrví mě to program? Až bude čas přes zimu, musím si s tím víc pohrát.
27.08.2013, 14:56 |
Kamil normálně nech sRGB
27.08.2013, 15:49 |
Proffesor_W | Upraveno: 2013-08-27 15:58:37
Capture NX2 zadny ACR nevyzaduje, to neni zlodejina od Adobe.
Tuner:
adobe camera raw (ACR) je takovy upgrade pro produkty od Adobe (nevim jestli i pro nejake jine) jako Lightroom nebo PS. Tahle firmicka to ma udelany tak, ze jejich software podporuje pouze aktualni fotoaparaty a neumi otevirat soubory z fotaku novejsich. Treba v Lightroomu 3 neotevres NEFy z D3100. Je na to upgrade na 3.3 kde ho otevres. Pak ale prijde marketing, Nikon udela D7100 a co udela Adobe? Fuck off, zadny upgrade, pekne Lightroom 4 (nebo spis upgrade na 4.4) a ty jako uzivatel LR3 mas smolika a musis upgradovat coz te samozrejme stoji peknych par desitek euro. Tohle s Capture NX2 resit nemusis, teda ja to nikdy resit nemusel a to jsem mel asi 4 verze na zkousku. Je to taky jeden z duvodu proc jsem LR odmitl. Navic, ta jejich library ...
Ale kdyz jsi to zase aktualizoval. Chci se zeptat jestli zde nekdo LR vyuziva nejak aktivneji. Zajima mne jestli ten software funguje pouze na upravy celych fotek, nebo dokaze upravovat i pouze casti? Napriklad v CNX2 si otevru nocni fotku auta. Protoze ji mam trochu sumici, tak dam noise reduction, ale nechci prijit o ostrost hran, tak si muzu pomoci mnoha druhu selection toolu vybrat pouze casti co chci odsumit. Treba si oznacim kapotu, dvere, blatnik a pritom spary mezi dilama necham bez odsumovani takze je mam stale ostre. Jde neceho takoveho dosahnout v LR? Ja si LR jeste stale drzim na disku z duvodu ze mi CNX2 strasne crashuje a dost blbne, starsi PC mi to nestiha a na nove neni.
Kamil: Čtu o tom diskuze a je to tak půl na půl, někdo říká, že to aRGB je lepší.
Proffesor_W: Máš mail ;)
27.08.2013, 15:57 |
Kamil Tuner#2 - ano, Adobe RGB je lepší, nevzniká posterizace při razantnějších úpravách atd. ale musíš už něco vědět o správě barev atd.
Kamil: Tak já obecně do barev moc nešahám, spíš mě šlo, že když tu fotku vyvolám v tom Adobe, tak ten JPEG bude vypadat lépe?
27.08.2013, 16:18 |
Proffesor_W | Upraveno: 2013-08-27 16:24:12
sRGB/Adobe RGB, vubec bych se tim netrapil. Ja fotim v sRGB.
[ Link ] [ Link ] jo a mas email
27.08.2013, 18:58 |
Crimson | Upraveno: 2013-08-27 19:08:17
nastavení ve fotáku Adobe/sRGB neřeš v případě RAW
pro JPGy musíš mít nastaveno ve fotáku sRGB
(pokud teda každý Jpeg nechceš převádět na sRGB)
RAW zpracuj a ulož vždy do Tiff Adobe 16bit
po té dokonči úpravy Tiffu a úplně ve finále
převeď profil Adobe na sRGB a ulož do JPG !
Pozor na internetový prohlížeče, každý pracuje jinak s profilama, Firefox myslím zobrazuje skutečný profil
IE použije vždy natvrdo sRGB tuším
Už jsme to tu někde probírali, já s tím docela hodně bojoval
jo a k tomu ACR , každá vyšší verze je kvalitnější,
umí lépe pracovat s šumem atd.
já ted používám 7.2 a to je nebe a dudy o proti 7.0
[ Link ] Jinak ti doporučím tuto knihu, neřeš to HDR, o to celkem nejde,
autor se věnuje tvorbě dynamické fotky skládáním,
je u toh i DVD s ukázkama , fakt perfektní !
ale hlavně, vše co tu řešíš je zde od začátku perfektně a názorně popsáno
už týden v ní ležím ..
Ukázka z knihy
Takto ve finále převádím profil na sRGB
Hodně pěkná diskuse zde:
[ Link ] Fotky vyfocené v ARGB vypadají na monitoru mdle, pokud program který fotku zobrazuje neví, že je fotka v ARGB.
Fotka může mít v sobě informaci o barevném prostoru. Pokud je vyfocená v ARGB a program si to přečte že je to v ARGB a také pokud to zohlední při zobrazování, tak je vše ok. Ale jsou programy, které "umí" jenom sRGB a pak dojde ke špatnému (mdlému) zobrazení. Mimochodem jsem to právě zkoušel, a chová se tak například oblíbený IrfanView. Explorer i Firefox se naopak chovají korektně (což mne překvapilo, čekal bych opak).
Tím pádem používání sRGB je "bezpečnější" - neboť drtivá většina digitálních fotek se nikdy nedostane na papír. Navíc některé programy pro úpravu fotek informaci o barevném prostoru nejen ignorují, ale i smažou.
Příklad: nafotím fotku v ARGB, ve fotce je uložen ICC profil který říká, že fotka je v ARGB. Dám to na web a všechno je ok, protože Explorer pozná že fotka je v ARGB a zobrazí ji správně. Ale někdo si tu fotku stáhne a pak si prohlédne Irfanem který nepozná že fotka je v jiném barevném prostoru a fotka se mu nelíbí. Nebo si stáhne, chce si ji dát na svůj web, ale zmenší si ji Irfanem. Při tom zmenšování Irfan vymaže informaci o barevném prostoru. Takže když pak někdo dá tuto zmenšenou fotku zpátky na web, je to pořád fotka v prostoru ARGB, ale není tam informace že je to ARGB. A když fotka nemá informaci o barevném prostoru, tak prohlížeč předpokládá, že je v sRGB což není pravda a zobrazení je opět mdlé.
Právě z tohoto důvodu jsem psal, že používám sRGB. Není to lepší (kvalita fotek je naopak nižší), ale je to bezpečnější a jednodušší. Protože když dám někomu fotku v JPEG, je rozumné předpokládat že dotyčný si ji bude prohlížet programem, který barevné profily ignoruje. A pak nezbývá než fotku převést do sRGB. Ale asi je rozumné (a právě o tom uvažuju) pracovat v ARGB a teprve když z Photoshopu převádím výsledné PSD soubory do JPEG, provést konverzi. Takže PSD zůstane v ARGB, ale výsledné JPEG je v sRGB. A pokud to chci dát na papír, převedu to třeba do barevného prostoru tiskárny a získám tak lepší kvalitu fotky.
P.S. Právě koukám, že zatímco potím tenhle elaborát, někdo mne s odpovědí předběhl :D Rozcházíme se pouze v hodnocení Exploreru. Dovolím si nesouhlasit, neb jsem to právě zkoušel - verze IE 9 (Win 7 / 64 bit) se skutečně tváří tak, že fotku v ARGB zobrazí správně. Můžete to ověřit? Nejsem takový znalec, abych za to strkal někam ruku... třeba do ohně
Jo tady to je o těch prohlížečích už jsem to našel:
[ Link ]
A co na to internet?
Na internetu záleží na internetovém prohlížeči. FireFox nabízí ke správě barev plugin a od verze 11 nejen všem obrázkům bez barevného profilu přiřadí sRGB, ale následně ještě vše převede na barevný prostor monitoru. Safari pro Apple to dělá podobně, pouze neřeší obrázky bez přiřazeného profilu.
Internet Explorer 9 si se správou barev také poradí, nicméně jsou spekulace, že vše převádí na sRGB a ignoruje nastavení monitoru. Pokud tedy máme monitor nastaven na jeho optimální barevný prostor, jsou barvy zobrazeny špatně.
Ostatní velké prohlížeče správu barev povětšinou ignorují. Pro Google Chrome existují neoficiální návody, jak ji povolit, ale nic na způsob zaškrtnutí čtverečku v nastavení. Pro Operu správa barev stále ještě zpívá árii o neslyšitelných frekvencích.
A nakonec názorně na co se ptáš:
Budešli mít fotku pouze ve sRGB a budeš tahat za křivky,
dopadneš takto >
Budešli mít fotku v Adobe RGB a budeš tahat za křivky,
dopadneš takto >
Doufám, že tvůj internetový prohlížeč správně zobrazuje profily :-)))
Vtip je v tom, že veškerý přínos Adobe RGB je jenom v tom, co dělá Adobe, veškerej zbytek prohlížeček, tisku, webu apod. je na srgb, takže ten nepodstatnej rozdíl, kterej určitě nedělá kostičky jak jsi poslal (tak maximálně zprasenej JPEG kompresí) nestojí za ten voser.
Zkoušel jsem všechno a když odhlédnu od zabugovanosti a pomalosti (MS .net framework, bože) Capture NX, tak je to prostě to nej pro RAWy z Nikonu, kterej šifruje barvy a jenom jeho vlastní software s nima umí pracovat tak, aby výsledek vypadal přirozeně. To není chyba Adobe, ale Nikonu, kterej se rozhodl přivydělat si další bakšiš prodejem svýho softwaru a ostatním to velmi znepříjemnit.
Mimochodem, osahávám ten FujiFilm X100S a jsem velmi příjemně překvapenej snad vším krom rychlosti ostření, tam i přes všechna zlepšení je zrcadlovka jinde. Hlavně to má IQ při navázání expozice na tvorbu JPEGu a na rozdíl od fidlání se zrcadlem foťák prostě vždycky dohlídne na to, aby v obličejích fotografovaných osob byly vždycky krásně gradované odstíny přirozené pleťové barvy a ne přepaly nebo nějakej červenej zašuměnej hnus. To se mi na tom líbí v první řadě. V druhý řadě senzor, kterej je ve všem ještě podstatně dál než moje bývalá D7k. A v třetí řadě ta neskutečná mobilita při tý kvalitě fotek, to si po letech tahání batohu skel fakt užívám.
29.08.2013, 06:16 |
Kamil x100s je super, gratulace :)
2 RB: hrál jsem si nějaký čas s Fuji X10 a taky se mi to moc líbilo. Povedený foťák, a hlavně hodně dobré barvy.
Teď mám Nikona P330 na takové občasné cvakání, když nechci tahat zrcadlovku a taky spokojenost.
Zrcadlovka je fajn, ale když se mi s ní nechce tahat a leží doma, je to o ničem. To raději hůře fotící kompakt.
Tak po pár prostudovanej článcích to opravdu vidím na sRGB a vyvolávat fotky z RAWu v Nikon Capture NX2. Nic lepšího asi není ;)
Takže ještě mě to nedalo spát. V Zoneru vše povypínané (dají se odškrtnout jednotlivé úpravy v pravo a tím by se neměl přenést jejich vliv do vyvolání). I přesto je RAW vyvolaný v Zoneru zcela jiný. Jako pokus jsem zkusil ještě Adobe Lightroom 3 a výsledek velmi podobný Zoneru. Dá se říct stejný. V tom Nikon Capture NX2 jsem ale přišel na to, že jako defalutní profil je tam Nikon sRGB 4.0.0.3002. To může být ten důvod, proč z toho lezou lepší výsledky? Ale je divné že i po přepnutí na klasické sRGB se nic nezměnilo a výstup byl pořád stejný = lepší jak z jiných programů. Můžu sem hodit pár příkladů.
Adobe Lightroom 3
Zoner 15
Nikon Capture NX2
30.08.2013, 23:10 |
Tuner#2 | Upraveno: 2013-08-30 23:11:27
Koho to víc zajímá, tak ve větším a víc příkladů zde. Přece jen přímé přepínání v prohlížeči fotografií je lepší.
[ Link ] Takže prostě fotím do RAW + JPEG fine, na momentky stačí JPEG a pokud fotka za něco stojí, tak vyvolat přes Nikon Capture NX2.
:-) a co ti tu celou dobu říkáme :-)
Já měl pocit, že mě tlačíš do toho to dělat v Adode RGB a až nakonec převést do sRGB.
ja bych tam ustrih tu aviu, trochu desaturoval ty modry vrata a cerveny okno a vymazal strom a nejaky kraviny s ostrosti hran na aute :)))
Počkej já tady neřeším fotku jako takovou ;) Na téhle byla orezlá Avie jako záměr kontrastu a fotka není nijak upravená, prostě jen převedená z RAWu kde je ale podstatný rozdíl v podání oproti jiným programům. Pokud někoho zajímají výsledné fotky, tak zde:
[ Link ] Mělo by to být veřejné.
mas u mne plus za to, ze na svym profilu nejses pojmenovanej jako "Tuner Photography" , nebo jeste lip "jmeno photography". A taky ve wattermarku to nemas. Ja uz sem na to uplne alergickej :D
31.08.2013, 19:52 |
Kamil Dobrá práce Honzo, koukám, že ti 35ka svědčí :)
Proffesor_W: Díky, ale na fotkách to v podpisu používám už nějaký pátek. Pouze když se s tím nechci zdržovat vložím jen jméno a rok v jednom.
Kamil: Díky bylo to první focení s 90tkou a pevným sklem a líbí se mě to. Ještě tak proniknout do tajů úprav :)
vlevo original, vpravo postprodukce
foceno 70-200, 2.8L, 5dm2, photoshop
Jak jsem přeinstaloval díky SSD pecko, zas mi Firefox zobrazoval zkurveně fotky, barevný prostor, pamatuji si, že jsme to tu už probírali ale už jsem to nenašel..
No po hodině googlování jsem to vypnul, to je fuck svinská záležitost