Chlapi,přemýšlím, že bych si zkusil hrát s karbonem v domácích podmínkách. Chtěl bych si vyrobit kapotu a kufr. Je tady někdo se zkušenostma s karbonem, kdo by mi mohl dát užitečné rady, případně fotky postupu, nebo jestli máte někdo najité odkazy s fotkami, kde by se dalo vypozorovat co a jak. Na youtube lze nalézt profi postupy s vakuováním, ale to doma asi nehrozí.
Hele smysl bych viděl v tom že dokáže něco nového vytvořit a bude to vypadat trošku k světu a eventuelně to bude mít i smysl.
Co se týče videí tak na youtube je toho plno, ale jak řikáš. Všechno dělaj vakuováním.
Pokud k tomu budeš přistupovat jako k laminátu, tedy že to naimpregnuješ pryskyřicí a necháš to vytvrzovat za normálních podmínek, tak to nikdy nebude mít takovou pevnost a lehkost (hmotnost) protože v tom budeš mít přebytek pryskyřice.
Takže pokud něco z karbonu, tak leda designové věci, které nemají nějaké pevnostní požadavky ( což kapota do které musíš zakomponovat panty a zámek má )- pokud to budeš dělat bez vakua.
Co se vakuování týče tak bych se toho moc nebál ;) není to nic náročného. Musíš jen sehnat nějakou vhodnou vývěvu a několik čtverečních metrů vhodné folie. Práce s vakuováním je pohodová. Vemeš něco jako žvejkačku a oblepíš napuštěnej karbon s pryskyřicí na dílu a zatáhneš to odsávací látkou spolu s folii k nějakému podkladu. Do folie se udělá díra a vloží něco jako odtah, na kterej napojíš tu vývěvu/vysavač/ něco co vydrží odsávat delší dobu.
To co je vejš tak není karbon - to je patrný žejo, ale dělaly se pak díly i z něj a je to totožný. V tomdle případě se udělaly 3D modely formy a pak se vakuovalo. Když bys dělal kapotu tak jako 3D model formy ti poslouží původní kapota
Youtube video:
ale chce to čas, peníze a trpělivost :) a bez pořádnýho zázemí bych se do toho nepouštěl ;)
T2: obavam se, ze vaha prave smyslem jednoznacne neni, viz. jak bylo napsano vyse "bude to vypadat trosku k svetu" ;-) protoze je mi jasne, ze pokud by jsi karbonovy prvek karoserie daval na auto Ty nebo ja prave z duvodu vahy, tak by jsi ho stoprocentne dal do laku... ;-) a u lakovanych karbonovych dilu verim, ze jsou na aute kvuli vaze... ale v tomto pripade se obavam, ze se bude jedna o ciste "designovy" prvek, ktery pouze narusi bezpecnost provozu ;-)
Nejakou zkusenost s karbonem mam,chvilku jsem delal v nejmenovane firme komponenty na B-787 Dreamliner.Jak to ma byt priblizne aby to bylo spravne-tzn.pevnostne:na nejakych cca 8 mm tloustky pripadne cca 25 vrstev tkaniny napusteny pryskyrici,nasklada se to na formu,potahne plachetkou,na formy se napoji vakuovy hadice,ktere neustale udrzuji vakuum na nejakych -0,8 bar,formy se soupnou do pece kde je cely cyklus tlak nejakych 7bar,musi se to postupne zahrivat az na nejakych cca 180°C pak to zas musi postupne chladnout(oboje kolem 2°C/min.V domacich podminkach me napadla forma,vyveva,hadice,stara trouba predelat na pec,a zkusit to vypect:-)