
Navštíveno 25994x

Pozeram po novych kolech na Fabiu 3.V TP mam zapisane 7jx17 et46 s pneu 215/40 r17.Ja pozeram kola Dotz Kendo Dark 7x17 5x100 ale ET38 co znamena ze cele kleso bude o 8mm posunute do vonku ak sa nemylim.Je tych 8mm velky problem?treba zapisovat do TP?Dakujem
Mas jina kola nez tam maji byt, tak by si spravne nemel dostat STK apod. Ale dle me si toho na STK nikdo nevsimne a hlidka take ne. Otazka je kdyby byla nehoda a PCR by z nejakeho duvodu kontrolovala i ET tak muze byt prusvih. Ale verim, ze selskej rozum funguje a soudni znalec by to shodil ze stolu ( Kdyby si kvuli nehode sel k soudu...).
Známej byl teď v lednu na STK s Feldou a musel z origo 14" Atlantis disků sundovat pokličku a technik zkoumal ET zda sedí s tím co je zapsáno v TP...
Takže asi tak...
to Tuner#2:
a jak to řeší u kol, které mají info vyražené z vnitřku disku?
tak bude muset sundat kolo, no :-)
Ja som niekde este cital ze je nejaka tolerancia ale 8mm je asi vela.Keby ste niekto vedeli tak dik.A ako je to zo zapisom do TP?ked budem mat typovy list od predajcu
tykeev: mě se neptej, já to po něm nechtěl. Jen tlumočím poměrně zaručenou zprávu, neb tohle snad ani nejde vymyslet. Jezdí už leta na jednu a tu samou technickou a letos prý řeší úplné vše :-/
Letos jsou pry i emise prisny. Nekde i diagnostiky. Resi vsechno. Jinak et je vzdalenost stredu od okraje. Od uchyceni matkama ke kraji. Muzou byt utopeny a nebo naopak ven. Nicmene do technicaku se to da zapsat pres typovej list. Neni to ale zaruka toho, ze to na stk projde.
lambados: Když už, tak ET je vzdálenost dosedací plochy kola od pomyslné roviny dělící šířku kola
Pokud jsou kola zapsaná v TP, tak na STK nemůžou říct ani slovo

03.02.2016, 11:14 |
M.a.R.i | Upraveno: 2016-02-03 11:15:09
lambados: "Nicmene do technicaku se to da zapsat pres typovej list. Neni to ale zaruka toho, ze to na stk projde."
Zajímavá zpráva :). To třeba když si někdo nechá dopsat tažné do TP přijede na STK a technik se blbě vyspí, tak nedá technickou :)?. Nedejbože, když se mu třeba nebude líbit motor co je zapsaný v TP :)...
To abych příště jel na STK s plnýma všema kapsama :D:D.
Osobne bych to nedelal.Kdysi jsem taky laboroval s co njnizsim ET,nebo podlozkama.Nejdriv mi to rozmlouval mechanik,ktery mimo jine zavodil,ale ja si nedal rict.Musel jsem si na to prijit sam.Zmena ET ,nez je psana v technicaku jednoznacne zhorsuje jizdni vlastnosti.Pri bezne,normalni jizde to vetsinou nepocitis,ale kdyz se dostane podvozek do nejake krizovky,nebo pokud jezdis na hrane,tak je to kurva znat.Dost jhe to znat i za mokra.Kola nevedou optimalni stopu,drivr se smykaji,protoze zmenou ET si rozkurvis geometrii auta,na ktery pracovalo nekolik inzenyru...
Asi tak za me
to, co popisujes, je spis zmena rozchodu kol.
"Zmena ET ,nez je psana v technicaku jednoznacne zhorsuje jizdni vlastnosti." - a až je napsaná v techničáku, tak se teda začne dít co????
Zajímalo by mě, jak poznáš rozdíl 1,6cm v rozchodu kol, když už se bavíme o konkrétním případě. Nehledě na to, že kola nejsou to jediné, co má vliv na jízdu, máš odpružené a neodpružené rotační hmoty, můžeš mít blbej tlak v pneumatikách, nebo opotřebené tlumiče.
Jo, a taky by mě zajímalo, proč teda výrobce vůbec povoluje nějaké alternativní rozměry pneu a ráfků, když je to tak nebezpečný.
No, a když si tu několikainženýrskou geometrii rozhodím, tak mi ji pak jeden šikovnej technik s laserem zase seřídí, ne? :-)
Blbe jsem to formuloval,proste jine ET,nez je zapsane v TP.
Ano,rozmer rafku v rozumne mire a zmena pneu pri zachovani stejneho obvodu kol nemaji na jizdni vlastnosti takovy vliv,jako je zmena ET.
Nehodlam se hadat,pokud neveris,jezdi na cem chces.
Zkus si neco precist o problematice geometrie podvozku,je to celkem rozsahle tema.Pak zjistis,ze menit ET neni dobry napad.
A na geometrii ti zmenu osy rejdu rozhodne nesestelujou,jedina nasazenik kol se spravnym ET
Z vnitřku disku neni problem. Minulou stk jsem taky nedostal. U nas kontrolují auto i zespoda.
Nikdo se tady nehada,ze opotrebovane tlumice a nevhodny tlak v pneu nema vliv na jizdni vlastnosti,samozrejme ze ma,ale proc to delat zamerne zmenou ET.
A ze zmena rozchodu kol o 16mm nic neni?Kdyz geometrie se serizuje na milimetry a v uhlech na minuty...hmm,jak myslis.A jak poznas rozdil jsem psal viz vise.
Nikdo se tady nehada,ze opotrebovane tlumice a nevhodny tlak v pneu nema vliv na jizdni vlastnosti,samozrejme ze ma,ale proc to delat zamerne zmenou ET.
A ze zmena rozchodu kol o 16mm nic neni?Kdyz geometrie se serizuje na milimetry a v uhlech na minuty...hmm,jak myslis.A jak poznas rozdil jsem psal viz vise.
jen tak BTW ale v Plzni na TK technik normálně kontrolval i ET na neoriginálních kolech.. hledal to na vnitřní straně disku kde to je vytlačený.. MASAKR.
M.a.R.i: kdyz vezmu treba fabii a nahodim na ni 18tky kola, ktery zapisu predem do technicaku. Tak na tom aute proste nemaji co delat a bije to do oci. Kola nejsou schvaleny vyrobcem vozu. Zapis z typoveho listu je podle meho spis pro pojistovnu. Na stk bych vzdy prezul na zimaky treba a jel tam s nema.
MATTESS. Diky za opravu. S tim et. Dopletl jsem to.

03.02.2016, 14:37 |
M.a.R.i | Upraveno: 2016-02-03 14:38:22
lambados: Dle me je to jak osal Matess, jakmile je mas ve VTP tak nikdo nic nemuze. Samozrejme muzou byt jako cervenej hadr na bejka, ale v zakone nedani STK nema v tomto pripade zadnou oporu.
Nehlede na to, ze pred zapisem do TP musis na STK, kde zkontroluje technik kola a pote pripadne potvrdi jejich montaz.
Samozřejmě že změna rozchodu kol poznat je. I o půl centimetru, i 1,6 centimetru, i o 8 centimetrů. Je to jednoduchá - elementární - fyzika. Paradoxně pokud dodržím ET a jen dám na auto širší gumy/disky (širší v patce či dezénu), prakticky zvětším přilnavou plochu, zlepším adhezní podmínky, zhorším ovladatelnost,případně dynamiku (podle motorizace) a zvýším citlivost na vyjeté koleje/špatné vozovky. Nic celkově dramatického. Ovšem když použiju disky s jiným ET nebo podložky(a klidně na nich přitom budou originálně široké pneu), dopustím se mnohem závažnějších svinstev, zejména změny geometrie ramene rejdu a zatížení těhlice. A k té poznámce "když dokurvím fabrickou geometrii, tak mi ji šikula na laseru zase nastaví" ...tomu se lze jedině smát, neboť ten šikula jaksi těžko na hdd té slavné geometrie či ve své hlavě správně určí záklony, sbíhavost a odklony pro změněným ET změněné rozměry rozchodu kol a tím odlišnou jízdní stopu. On v té bedně najde zase jen seriová data od výrobce platící pro seriové, nikoli posunuté ET. Takže smůla.....

03.02.2016, 14:59 |
PlusOne | Upraveno: 2016-02-03 15:00:05
No, tak jsem ze sebe udělal blbce, děkuju za vysvětlení, sypu si popel na hlavu a jdu si něco nastudovat :)

03.02.2016, 15:26 |
lambados | Upraveno: 2016-02-03 15:27:26
M.a.R.i: kdyz pusti pusti, kdyz nepusti. Dojede na druhej den na zimakach. Ale i tak skrz pojistovnu bych to zapsal jestli je ta moznost.

03.02.2016, 16:36 |
Honza2.016v | Upraveno: 2016-02-03 16:37:05
k původní otázce..
pokud jsou kola nový, nech si k nim vystavit typovej list na tvoje auto, zajďď s tím na STK, kde ti ho technik potvrdí a pak s ním + TUV dokumentem, vč. jeho překladu do češtiny dojdi na úřad, kde to zapíšou a máš to do budoucna čistý a nikdo nemůže říct ani prd
pokud k nim nic nedostaneš, tak smolík a třeba budeš mít s STK problém, pokud někdo bude řešit písmenka na kolech a gumách...
všechny dokumenty by ti měl dát prodejce, případně TUV dokument na stránkách výrobce kol ( máš štěstí..vše je v tomhle zipu:
[ Link ] ) - v něm jsou podmínky (nutný úpravy např. podběhů, lemů, použití jinýho podvozku s menší pružinou atd..) za jakejch lze kola namontovat
tento fakt mi ale poněkud vadí, když vidím, že na některý auta jsou legálně dopsat 18" na základě TUV a typového listu, ale za podmínky zmíněného řezání podběhů atd... to je přeci jasný že se
to kolo tam nevejde(protože samotnej 18" ráfek má pak větší obvod než seriový obutý kolo..) a má omezenej rejd...
další věc je ta, že výrobce auta pro učitej model má určitý sady rozměrů kol, kdy je zachována kinematika náprav (kterou ET ovlivňuje), jsou zachovány valivý odpory -díky kterejm auto získalo homologaci (spotřeba, emise..), dynamika... pak ale přijde jakejkoliv výrobce kol, co si zaplatí TUV, ten na základě několika testů vydá seznam aut + podmínky a tím to končí..
Takze panove dakujem za rady a ja sa radsej popozeram po 17" s ET ktore mam v TP a budem mat klud naveky
Tolik polopravd v jednom tématu...
ET je přesně tak jak vysvětlil MATTESS
Kola o jiném rozměru s jiným ET pokud budou mít typový list na dané auto, tak se s ním zajede na STK kde to zkontrolují a na úřadě následně zapíší do velkého TP. Pak nevidím jediný důvod, proč by měl být problém při běžné STK?
Co se týče jiné šířky ráfku a jiného ET, tak změnou kol rozhodně nedojde k rozhození geometrie jako takové, která jde nastavit (myšleno obvykle zbíhavost, souosost u některých aut záklon a odklon).
Nicméně dojde ke změně a chování auta v rejdu a to se projeví třeba větším taháním za volant v kolejích a nebo lepším a nebo naopak horším vracením volantu do přímého směru, ale že by změna ET o 8mm byla označena jako za fatální, to opravdu nechápu... Sám mám na autě místo 4,5" ráfku kola 7" navíc s menším ET a že by to mělo negativní vliv se říct nedá. Spolu s úpravou odklonu a úpravou sbíhavosti je to naopak úplně jiné auto a podvozkově není moc rychlejších aut.
Když už se tady nakousla geometrie, tak jedna věc je ta statická, ale daleko důležitější je ta dynamická a to si řada tunerů co sníží auto vůbec neuvědomuje. Postavení ramen je snížením úplně jinak už v klidové pozici a při propérování se geometrie mění zásadně jinak od toho co navrhli oni zménění inženýři. To je daleko horší a zásadnější než nějaké změna ET o 8mm. Tu si troufám tady na fóru nepostřehne nikdo...

05.02.2016, 22:29 |
danix.m | Upraveno: 2016-02-05 22:33:30
Tuner:
Tak snizovani auta je dalsi prasarnicka,ktera je zrejme horsi nez zmena et,to souhlasim.Ani nerikam ,ze to ma fatalni nasledky,ale na jizdnich vlastnostech to rozhodne neprida.A 8mm uz neni malo.Zkousel jsem to na vlstnim aute a poznal jsem rozdil i 5mm.Nejvic to bylo znat na mokru,kdy auto slo do smyku v zatacce o neco drive,nez na predepsanym et.Zalezi jak kdo jezdi,ale pokud mate najetou nejakou zatacku na doraz,tak si ji schvalne vyzkousejte na kolech se spravnym a zmenenym et,pri stejnem rozmeru rafku i pneu,jen zmenene et a nejlepe na mokru... uvidite....
I mohu souhlasit s tim,ze pri sirsim disku se pouziva mensi et,rozhodne ne vetsi.Na mem aute je to konkretne pro r16 j6,5 et46 , nebo r17 j7 et 49.
At si kazdej na auto da co chce,me je to fuk...jen se potom smeju,kdyz radoby tuneri chtej zavodit se super snizenejma a rozplacejma karama a ujede jim oktavka na origo 15kach.

06.02.2016, 10:26 |
Toxxx Mám na aute origo kola od výrobcu ale 2cm podložky. Jediné čo som spozoroval je že auto má blbý rejd. Ale keď som s tým bol na škole šmyku tak som s tým jazdil o dosť rýchlejšie než ostatný a v niektorých prípadoch sa dokonca divil sám pán ktorý na to dohliadal že to zvládam v dosť vysokých rýchlostiach. Podmienky boli cca 10 stupňou a mokro. Ja som mal ešte leto lebo bol ešte oktober ale pár ľudí malo zimáky. Keď ale čítam príspevky tak vyhodím tie podložky a uvidím ako sa to bude chovať. Podložky tam boli od kúpy auta a keď to nerobí neaké problémy tak som to neriešil.

06.02.2016, 15:35 |
DaveF 20mm už je docela dost, ložiska neprotestují ? :-)

06.02.2016, 15:54 |
Toxxx Je to moc tiež si myslím :D Ale 20tis km a zatiaľ ok. Jak budem prezuvať tak to ale vyhodim aby som si zbytočne neničil auto.

07.02.2016, 16:54 |
Tuner#2 | Upraveno: 2016-02-07 16:55:22
danix.m: Tak Oktávka na origo 15" mě v zatáčkách rozhodně neujede, takže jsem asi tu brutální změnu šířky kola, ET a podložek zvolil dobře :))
20mm podložka není nic hrozného, běžně se to dá najít i v depu na WRC (dávají je pod užší kola a šoto či sníh), když mění kola. Je jasné, že dávat to na spotřebáka s velkým nájezdem není moc rozumné vzhledem k většímu namáhání ložisek, ale jinak v tom nevidím zásadní problém.
A bol by problem dat na Fabiu 3 kola z fabie 2 rs a nezapisovat do tp?NaF3 ma by et malo byt 46 a kola z f2 rs maju et 41 co je rozdiel 5mm?
Rozdíl v ET o 5-10mm není dramatický rozdíl v geo, jinak by musela být předepsaná různá geo pro každý disk a snížení (protože ne všechny disky mají stále stejné ET při různé šířce, což ani nemůžou, neb by se leckdy nevešly mezi tlumič nebo lem blatníku).
Že auto dobře sedí neznamená, že naplno využívá schopnosti, které by mělo při ideálně nastavené geo.

01.05.2016, 11:41 |
pepe689 | Upraveno: 2016-05-01 11:42:01
Jak markantni bude rozdil psane et50 a dalo by se 35 ci 37...musim brat v potaz ze mam prece jen vic kontrol pcr.A v pripade nehody atd.35 ani 37 v tp nemam dik
Osobne nejsem zastánce cokoli menit
Ja mam ve velkym TP u originalnich kol napsano ET 5-68, tak nevim , jestli nekde inzenyri neudelali chybu.
Už jsem to psal tady a nehodlám to psát znova: 05.02.2016, 20:35
Jediné komu změna ET vadí může být technik na STK a nebo v případě nehody technik od pojišťovny. Na druhou stranu by Tě museli znaleckým posudkem prokázat, že těch 5mm v ET bylo příčinou nehody, což je úplná hovadina...
Co se jízdních vlastností týče, raději no coment. Po tom co jsem tady četl od místních "odborníků" o kotoučích je to marný, je to marný, jetomarný :))
Rozumim a mam este 1 dotaz.Ako by to bolo keby som chcel obut 7.5x17?s et40 a na to pneu co tam maji byt ze by boli trocha do A?
pri teto kombinaci bude Acko minimalni... bude i hodne zalezet na gume...