Auto HI-FI Club CZ

autohifi,auto hi-fi,auto hifi,autohificlub,auto hi-fi club,club, klub,fórum,autorádio,autozesilovač,autorádio cd,autorádio mp3,autorádio dvd, tuning,srazy,tuningshow,klub,emma,dbdrag,tuning,autotuning,carstyling, tlumeni, Alpine,octavia,Brax,Denon,Clarion,Pioneer,Sony,panasonic,Helix, Dynamat,dego,Hertz,Audison,Fusion,McIntosh,Focal,Rockford Fosgate,Dynaudio,JBL,xenony,becker,jvc,kenwood,ground zero,dietz,morel doorboardy ,zapojeni,felicia,pioneer,peugeot,zastavba,audio,306,repro,golf,instalace,dls,4x100,FELICIE,morpheus,helix,audi(forum)

o

Forum > dB Drag Racing > Jaký průměr a délku bassreflexu

 o Navštíveno 58747x o
o 04.03.2008, 21:25 | Dragster
Pomůže mě zde někdo s výpočtem bassreflexu. Byl by do bedny o čistém objemu 91 litrů a bude v ní Sonic 15". Chtěl bych do ní dát dva nátrubky, jen nevím jaké délky a průměru.


o 05.03.2008, 00:22 | wattman
Dva o průměru 100mm z obou stran zaoblené...Délka dle ladění...čím budou delší,tím bude nižší rez.km...tzn.větší hrb na určité frekvenci a bude to více hučet...ale to bude i tak...:-)
Optimálně bych viděl délku obou 250mm při rez.38Hz...
Ta samá situace s dvěma o průměru 80mm a délkou 145mm...
o 25.08.2008, 11:25 | bobeš
Ja mam podobny problem taky mam sonic 15" ale chci udelat sterbinu a nevim jak sirokou a dlouhou bedna by mela mit 100 litru a jestli to bude hrat stejne kdys ten sub. dam bliz nebo dal od sterbiny. jestli ma s tim nekdo skusenosti budu rad dik.
o 25.08.2008, 19:26 | vinzek fa
na sonika sterbynu nee
o 25.08.2008, 22:56 | J0hny
proc myslis ze ne vincku ?
o 26.08.2008, 13:32 | bobeš
tak proc hodne lidi mi rikalo ze je to ze sterbinou lepsi.
o 26.08.2008, 15:49 | J0hny
taky ho mam ve sterbine a hraje skvele proto se vincka ptam proc... :-)
o 26.08.2008, 18:06 | bobeš
J0hny - jak to mas vyreseny ty kolik litru a jakou sterbinu. ja ji jeste nepostavil tak abych neudelal nejakou blbost
o 26.08.2008, 18:10 | bobeš
takhle to mam prozatim musel sem ho dat magnetem ven tak to hraje o 200% lip nez magnetem dovnitr. tak doufam ze si pomuzu vetsi bednou a sterbinou.

foto k příspěvku  od bobeš

o 26.08.2008, 18:10 | bobeš

foto k příspěvku  od bobeš

o 26.08.2008, 19:27 | Tuner#2
Tak ještě jsem nezažil woofer, který by hrál lépe magnetem ven, tam bych řekl že je to jen díky větší litráži, že se to lépe potkalo. A může mě někdo vysvětlit v čem je štěrbina jiná proti bassreflexu, když bude mít stejný průřez a délku?
o 26.08.2008, 19:56 | J0hny
tak ja mam bedynku na dva sonicy 15, je oddelena prepazkou takze kazdej ma svuj objem a to je cistych asi 85 litru tusim, sterbiny maji rozmer 50 mm sirka, 352mm vyska a 250mm hloubka, foto dodam zitra dyztak :-)
o 26.08.2008, 21:30 | vinzek fa
J0hny protoze airport me oproti sterbyne pridal 5decibel
o 26.08.2008, 21:34 | Tuner#2
vizinek fa: Při stejné bedně, průřezu a délce nátrubku a při stejném umístění nátrubku/štěrbiny v bedně? Bedna byla v autě na tom samém místě?
o 27.08.2008, 12:13 | vinzek fa
jo neboj sem sonikovej kral nemusis brat v potaz tyhle veci sterbynu neni zadna sranda naladit hral sem si s tim pul roku nakonec cem udelal kulatou douru a ejhle
o 27.08.2008, 14:31 | J0hny
vincku mohl bysme me pls trochu zasvetit do pojmu rezonancni frekvence natrubku/sterbiny ? a na kolik mas naladenej ten aeroport ? mas foto bedynky ?
o 27.08.2008, 14:38 | Rocco.
ještě by bylo dobrý dodat, že to nebyl klasickej nátrubek ale aeroport jestli se nepletu :)
A rozdíl tam moh bejt třeba i pro to, že přesahoval na obě strany a to s štěrbinou horko těžko uděláš
o 27.08.2008, 16:38 | J0hny
sak on psal ze ma aeroport :-)
o 27.08.2008, 17:08 | Route88
26.08.2008, 18:10 | bobeš: ty mas v bassreflexu mrizky nbo se mi to zda?? :-))))
o 27.08.2008, 17:11 | party_boy
Nezdá.
o 27.08.2008, 17:34 | Rocco.
to ale neni frajeřinka, dávat do basreflexu mřížku :))
o 27.08.2008, 20:51 | bobeš
v tom basreflexu neni mrizka byla tam kdyz sem ty natrubky koupil ale sundal sem ji na fotce nejsou.
o 27.08.2008, 20:57 | bobeš
hodte sem nekdo foto svoji ozvucniice se sonikem
o 27.08.2008, 22:30 | J0hny | Upraveno: 2008-08-27 22:31:25
tady moje
o 27.08.2008, 22:31 | J0hny
omlouvam se za double post :-(

foto k příspěvku  od J0hny

o 28.08.2008, 10:15 | vinzek fa

foto k příspěvku  od vinzek fa

o 28.08.2008, 10:19 | J0hny
oooh aeroport, hustej komin :D kolik si natlacil vincku ? a jakej zesik ? :-)
o 28.08.2008, 10:45 | Tuner#2
Nevím proč se tomuhle říká aeroport, ale pokud budu uvažovat, že je to jen více zaoblený bassreflex, tak obecně se bere to, že ten vnitřní průměr je danej jako u bassreflexu a délka se bere jen před to zaoblení. A pokud budou tyhle dvě veličiny stejné u štěrbiny a zachováš stejnou bednu, její polohu v autě, umístění štěrbiny bude na stejné straně ve stejném místě, tak to prostě musí být stejné ne?
o 28.08.2008, 11:00 | Rocco.
Tuner: říká se tomu pro to, že se to tak jmenuje :)

JInak to co tady vyfotil Venca neni aeroport, ale jeho věrná napodobenina :)

foto k příspěvku  od Rocco.

o 28.08.2008, 11:40 | Tuner#2
Rocco: OK, ale vždyť je to pořád jen bassreflex, který je na konci pořádně zaoblený. Pokud budu brát délku, tak se to bere jen po to zaoblení a nebo to někdo počítá do půlky toho zaoblení, ale pokud to uprostřed nemění průřez, tak je to pořád jen bassreflex a nechápu proč by tam měl být rozdíl proti stejně velké štěrbině?
o 28.08.2008, 11:47 | Rocco.
třeba pomuže i to, že na obou koncích přesahuje přez bednu... to se štěrbinou budeš horko těžko dělat.
o 28.08.2008, 11:57 | petis
Tuner: to co platí u zvuku neplatí u dB.
o 28.08.2008, 12:12 | Tuner#2
petis: Pokud budu dělat bednu na dB, tak budu chtít mít co největší peak na určité frekvenci a pokud se štěrbinou změřím v komoře křivku bedny a vrchol bude na 63Hz, tak tam se stejným aeroportem musí být přesně ta samá hodnota. Dle mě rozdíl musel být v tom, že ten port byl jiný, neměl přesně stejný průřez a délku jako štěrbina a byl jinde umístěný. Ale třeba se pletu a někdo mě vysvětlí proč.
o 28.08.2008, 12:13 | Tuner#2
Rocco: Tak to určitě změní, protože vlastně jakoby zvětšíš vnitřní objem, takže proto bude bedna jinak naladěná.
o 28.08.2008, 20:28 | Route88
28.08.2008, 10:45 | Tuner#2: petis to napsal driv :-) u dBDragu se dejou nevysvetlitelny veci :-) Tuhle jsem treba slysel, ze u Ladi doma normalka strasi. Nejaky chrapani ci co. Ale spal jsem tam nekolikrat a nikdy jsem nic nevidel ani neslysel. Tak mi to vysvetli :-)
o 28.08.2008, 21:38 | Tuner#2
Route88: Wole :-))
o 28.08.2008, 22:52 | vinzek fa
Tuner#2 no jesi zvladnes funkcni sterbynu udelat tak aby byla uplne stejna jako ta kulata doura tak ses asi nejlepsi pac ta sterbyna musi bejt z kapku sylnejsoiho materialu nez ten airport

rocco neni problem udelat sterbynu i ven z bedny to je to nejmensi ale me proste na soniky nejlepe vysla ta kulata trubka se kterou sem mel v aute uplne stejnou FR jako se sterbynou pritom o dost vice db tak nevim ja uz sem z toho magor

navic kdyz to dobre nakrmite tak nejlepsi na dva soniky je 130l uzavrenka to je tak krasnej poslech ze se vytrhne pri prvnim basu lista kolem okna a pak zacne plandat samotne okno
o 29.08.2008, 10:16 | Tuner#2
vizinek fa: Nechápu jakou roli v tom hraje síla stěny nátrubku a nebo štěrbiny. Snad je takovou, že Tě to o něco zmenší objem ozvučnice při velké síle stěny, ale pořád v tom nechápu ten princip, proč by měl být nátrubek lepší než štěrbina? Máš foto Těch dvou beden se štěrbinou a pak s nátrubkem?
o 30.08.2008, 22:33 | bobeš
Byl by nejakej rozdil kdybych udelal misto jedny velky sterbny dve mensi.
o 31.08.2008, 07:05 | vinzek fa
Tuner#2 neres to az se sonikum budes venovat tolik co ja s vitou taky budes vedet co je pro nej nejlepsi nerikam ze je sterbyna spatna ale nejlepsi byla kulata doura a fotky uz nemam pac tech beden respektivum vrchnich desek se sterbynama bylo asi 8 a kdo by to vsecko fotil kdyz to stalo za prd jinka sila steny efekt ma sterbyna se ti treba nebude tak kroutit kdyz ji udelas z 25ky mdf proti 2mm plastu v tom tlaku uvnitr bedny to neco delat bude
o 31.08.2008, 09:40 | Tuner#2
vizinek fa: NJ, ale pokud jsi měnil jen čelní stěnu, tak je jasné, že štěrbina z 20 - 25mm desek ubere nějaký ten litr na objemu, kdežto port, který máš z půlky mimo bednu neubere vůbec nic. A rozdíl může být v řádech litrů a to už změní naladění bedny. Takže tam bych spíš hledal ten nárůst. Ale rozhodně Sonic není žádný jiný reproduktor, platí u něj ty samé thiele small parametry a zákony jako pro každý jiný reproduktor. Tvrzením, že štěrbina je jiná proti bassreflexu popíráte dle mě fyziku. Pokud je tomu jinak, rád se přiučím.
o 31.08.2008, 10:10 | bobeš
byl sem vcera v tynci a tam mel jeden sonika se sterbinou a hralo to super tak me napadlo udelat dve sterbiny uzsi hlavne kvuli vzhledu ale jestli by to ubralo na zvuku tak bych to nedelal tak jesli nekdo z vas to skousel. byl by tam nejakej rozdil.
o 31.08.2008, 10:23 | Tuner#2
Pokud to přepočítáš na dvě, tak dle mě tam rozdíl nebude. Snad jen ten, že pokud budou moc malého průřezu, tak bych se bál proudění vzduchu, aby to "nefunělo".
o 31.08.2008, 11:59 | vinzek fa
Tuner#2 jo jenomze jak pises v dbdragu neni fyzikalni pravidlo pravidlo tam se dejou prapodivny veci a kdo rikal ze sterbyna musi bejt jen uvnitr bedny a kulata doura musi cumet ven
o 01.09.2008, 10:19 | zdany
Vinzek: No jak pises. Rozdil mezi Aeroportem, nebo jak se ten velkej natrubek jmenuje, a sterbinou je jeste jeden. A to je zasadni zmena pribehu proudeni vzduchu. Jak jsi psal, sterbinu nikdy poradne nevyrobis tak, aby se rovnala natrubku s perfektne zaoblenymi hranami. Proudeni vzduchu na vstupu do sterbiny a do zaobleneho natrubku je sakra rozdilne. Proto treba mnohdy pomuze udelat radius v rohu bedny, kde je "stena" sterbiny.
Kazdopadne, jak pise Tuner#2, tak v audiu jako takovem by jeho slova mela platit. Ale bedna v aute je vlastne bedna v bedne (neco jako bandpass). Takze namerene hodnoty ve studiu nebo bezdozvukove komore budou uplne jinaci v aute, kde je mensi prostor.
Ale jak jiz bylo receno je to o laborovani, zkouseni a nevysvetlitelnych jevech, kdy mnohdy mene je vice. To by i samotny Artur C. Clark asi cumel, co se muze dit. Viz treba Route88. :))))))))))))
o 01.09.2008, 15:33 | vinzek fa
zdany nabehy v podobe radiusu v bedne u sterbyny sou jasna vec ale ii sterbyna se da udelat poradne zakulacena staci kapka laminatu
o 01.09.2008, 15:52 | Tuner#2
vizinek fa: to že jsi měl štěrbinu uvnitř byl jen můj odhad, ne žádné dogma. Zakulacení jde udělat i stopkovou frézou přímo do MDF a pokud bude mít štěrbina dostatečný průřez, tak nevidím opravdu jediný důvod proč by měla být horší něž aeroport. Spíš si myslím, že aeroport měl v Tvém případě jiné rozměry než štěrbina a navíc jsi po odstranění štěrbiny nabyl na objemu ozvučnice a tam bych hledal ty dB navíc. Možná to je alchymie, ale základní pravidla platí pro všechny.
o 01.09.2008, 18:48 | vinzek fa
Tuner#2 zakladni pravidla u db dragu nehledej kde plati pravidlo neni db drag vyrobce doporucuje na sonika na nejvissi tlak bednu cca 100l tusim a ja mel na dva kusi necelejch 90 tak kde sou pak jaky pravidla
o 01.09.2008, 19:00 | Tuner#2 | Upraveno: 2008-09-01 19:01:38
Tady ale mícháš hrušky s jabkama, co tvrdí výrobce je buď nejmenší objem v kterým to jakš takš bude hrát, nebo objem v kterým je třeba nejrovnější impedanční charakteristika, aby to hrálo na jakýkoliv i nestabilním zesíku a nebo je objem uveden tak, aby vyšla co nejlépe frekvenční charakteristika. Je jasné, že dB drag chce objem, kde bude nějaký peak na určité frekvenci, která se v ideálním případě potká s autem. To snad předpokládám v této sekci ví každý.

To ale co Tě chci vyvrátit je to, že nátrubek/aeroport versus štěrbina je úplně jedno a to samé. Ano, pokud bude štěrbina úzká, nebo nebude mít zaoblené náběhy, tak bude horší, ale v principu je to jedno a to samé. Už chápeš? A je jedno jestli je to bedna na poslech a nebo na drag. Pokud mě někdo přesvědčí o opaku, tak se rád přiučím a omluvím za mystifikaci, ale takhle to na mě působí, že to děláte systémem pokus omyl (což samozřejmě neberu, že to je špatně, neb to "potkání" s autem ani jinak za běžných podmínek nejde) ale pak tady vyvodíte nějaké nesmyslné dogma a to, že na Sonicka je lepší port než štěrbina což já považuju za mystifikaci.
o 01.09.2008, 19:38 | vinzek fa
tak ses asik z jinej planety protoze je to tak jak sem tu napsal proste na sonika vyde nejlip kulata doura bednu sem predelaval kuli tomu nekoliksetkrat a se sterbynou to bylo proste na howno ten pul litr obemu co ti sezere sterbyna proti airportu je tak zanedbatelnej ze to nema cenu ani nejak hrotit protoze to je rozdil 2-3desetin decibelu a ne skoro 5ti
o 18.04.2010, 18:14 | Crashpc | Upraveno: 2010-04-18 18:14:48
Trošku pozdě, ale přeci. Téma mě zajímá... Zastanu se trochu Tunera. Myslím si, že takovéhle věci byly dříve důvod konfliktu se zdejšími guru - kluci, nebo spíš tunere, tohle má už vinzek asi víc zmáknutý - věř či nevěř, ale na přesné pozici helmholtzova rezonátoru (aka Bassreflexu) záleží dost moc. Pokud měl vinzek štěrbinu celou utopenou v ozvučnici, klíďo si mohl natočit fázi výstupu zadní membrány reproduktoru, a dostat méně decibel akustického tlaku. Ne nadarmo výrobci audiosoustav laborují s komorami a krkolomnostmi uvnitř ozvučnice, i když všechny jsou do jedné typické bassreflexní. Naprotitomu vinzek zatratil štěrbinu jenom tak - zdejší lidé mají takové dost pevné postoje. Nepracuje to, tak to pro mě neexistuje. Výsledky za nimi stojí, takže jistou měřitelnou pravdu mají, a ostatní se můžou vzteknout a rozkrájet na kousíčky. To pak vytváří ofenzivní postoje. Takže Tunere klid, přechroupej to vklidu :-)
SPL instalace jsou opravdu naprosto ujetá záležitost, a myslím že se vinzek nebude zlobit, když ho v této situaci nazvu naprostým magorem :D - tedy v dobrém.
o 18.04.2010, 20:24 | vinzek fa
Crashpc zije jinak sše nezlobym a ver ze sterbyn bylo moc a ne jen utopeny v bedne a proste to neslapalo podle predstav dneska pouzivam jen sterbynu ale problem je v ladeni a neni basak jako basak i stejnej basak s jinym vrskem nemusi bejt nej pro vse

kicker soloX zkus to naladit -)))
o 20.04.2010, 12:25 | Tuner#2
To je slušná reakce po roce a půl...
o 22.05.2010, 02:12 | felda16
zaujimave citanie :-)
o 18.10.2012, 17:46 | hifim@ni@k | Upraveno: 2012-10-18 17:48:48
Tuner má pravdu, fyzika prostě platí. Pokud to hrálo jinak, tak bylo něco jinak. Tím to hasne.

Jinak je to všechno prostě nátrubek, jen některý kulatý a jiný obdélníkový. Jiné ladění dostaneš např už jen tím, pokud je obdélníkový nátrubek/štěrbina součástí např boční stěny. Ta stěna pokračuje dál a tím ho prostě prodlouží. Takto provedený nátrubek proto musí být kratší, než jiný umístěný třeba uprostřed čelní stěny.

edit: tím samo netvrdím, že to umím spočítat. To je něco jiného. Třeba ta štěrbina na boku se musí odměřit, spočítat nejde...
o 18.10.2012, 21:59 | Tuner#2
Hehe reakce vždy s odstupem 2 let :))) 2008, 2010 a 2012. Pokud nebude konec světa, uvidíme co se zde objeví 2014 :-D
o 27.10.2012, 21:32 | FlasH AHC
tomuhle to rvalo uši ,to asi musel hodně tlačit :D
[ Link ]
o 26.11.2016, 15:21 | -Hans-
Dlouho tady nikdo nic nenapsal :D
o 26.11.2016, 16:14 | Tuner#2
Konec sveta nebyl, ale nikdo nic nenapsal :)))
o 26.11.2016, 23:25 | vinzek fa
Nebylo asi co psat
o 28.11.2018, 00:44 | -Hans-
A porad neni :D
o  Zpět  o  Nahoru
o
 

Vložit nový příspěvek do fóra


  Pro vložení příspěvku musíte být přihlášen/a.
Stránka vygenerována za 1.0367 sekund.