
Navštíveno 9583x

Tak sem si tak řekl, že je poslední dobou tady nuda, tak by to chtělo nějako diskuzi. Napadlo mě jedno dost diskutabilní téma, které tady už sice asi bylo ,ale přesto tato otázka je stále otevřená a to je Potřeba/nepotřeba Kapacitoru. Zkušenosti, praxe,doporučení, ať sme o něco chytřejší:-))

07.03.2007, 17:02 |
Pagoš :-) Proč ne, ale jsem zvědavej, k jakému se doberem závěru.
[ Link ]

07.03.2007, 17:06 |
Ricci Fajn dizajnovy doplnok,ale trsoku drahy voltmeter... Pri slusnom napajani a baterke nema podla mna absolutne zmysel, iba ak ako rozvodny blok s voltmetrom :-)
michal_smsmsm:-)) Právě, ale konečně by se to nějak mohlo rozseknout, fakt mě to i zajímá.
Ricci: no, nemáš zas tolik pravdu, sice napájení a baterka - základ, ale příjde mi, že kapík tu reprodukci tak nějak vyčistí.
kdysi se rikalo ze na 200w rms 1f kapik, jestli si pamatuju spravne... myslim ze u dbdrag aut je videt ze kapik potreba neni, pac tam se nedavaji :) staci baterky a odpovidajici napajeni

07.03.2007, 17:18 |
Pagoš Majk-fox: Jak myslíš vyčistí??
vycisti, no asi tak ze dela neco jako filtr, ale fitry se davaji na signalove, prip. reprakove kable ne? a ne na napajeni...

07.03.2007, 17:22 |
Tomak Kondezátor filtruje vstupní napětí, tak proto "vyčistí", stejně jako u stříd. proudu.
Nebo ne?
Nebo trochu drazsi varianta HELIX XXL POWER STATION? To uz by melo stoprocentne fungovat ne?

07.03.2007, 17:29 |
hoff 17.27 hod - TO JSEM PSAL JA!?!?
Co toje tehle příspěvek sem určo nepsal s tim helixem. Objevil se tady na můj nick příspěvek někoho jinýho
Nebo trochu drazsi varianta HELIX XXL POWER STATION? To uz by melo stoprocentne fungovat ne
chyba v Matrixu... neznepokojujte se, Neo nas zachrani... :))

07.03.2007, 17:30 |
hoff Taky koukam jak puk!

07.03.2007, 17:32 |
Tomak Mám pocit, že tám vzniká indukce, při které vzníká rušení a ten kondík to trochu odfiltruje. Každopádně jsem to nemyslel tak, že je to jeho primární funkce, proto by si ho tam nikdo nedával:)
No, já to pochopil tak, že když je kapík tak dodává momentální a potřebné napětí k zesu pro optimální přednes basů pro sw. opravte mě, ale domnívám se že při použití kapíku dostne zes. ten správný impulz do sw, takže zahraje ten bass tak,jak má a na plno a ne třeba jen z půlky,protože není momentálně šťáva k zesíku a předejde se tím hučení sw, takhle jsem to pochopil, ale asi blbost,co?
Ten sw jsem dal pro příklad.
s timhle vysvetlenim jsem se ja spokojil, takze to same si myslim ja ze kap asi tak dela... jestli k tomu i "filtruje" nejakym zpusobem to je samozrejme mozne ale neni to primarni funkce

07.03.2007, 17:48 |
Tomak to Majk-fox
To je pravda, že dodává šťávu, především pro sw, ten má největší odběr, ale když máš kvalitní baterku, která je schopná dát dostatečný proud a dobře dimenzovanou kabeláž, tak si myslím, že kap. není potřeba. Teda pokud nechceš mít v kufru svítící válec :) Určitě by to chtělo změřit a zjisti rozdíl mezi dodávaným proudem z kapacitoru a baterie. To si myslím, že by zodpovědělo hodně otázek.
Tomak, to je to chce to fakt změřit.
Ale určo tady musí být někdo, kdo to už měřil.

07.03.2007, 18:02 |
Tomak Taky si myslím, že tady někdo bude. Slyšel jsem pár názorů (ne tady na fóru), že bez kapu to není ono. Ale to se těžko posuzuje a je to jen teorie, když to nemáš podložený. Chtělo by to čísla. Poslech není úplně objektivní i když v muzice dost důležitý.
Já právě taky dost často slíchávám, že bez kapu to není ono.
fuj!!!!!! slýchávám, a to sem maturoval z Čj za 1:-))
Já snad, ten váleček ani nějak nepotřebuju. Zato lepší baterku, tak to joooo....

07.03.2007, 18:24 |
Pagoš Kap neni přece zdroj proudu. Při velmi nízkém vnitřním odporu a velké kapacitě bych to chápal, že to funguje, ale já si prostě myslim, že pokud to má vliv, tak opravdu nepatrný. Nemám s kapem vlastní zkušenost, takže si rád počkam nějaký konkrétní čísla, až to někdo změří, třeba dB budou ideální, o přesnosti basů bych vůbec nehádal, to je bezpředmětný :-)
Přiměřeně dimenzovaný napájení, baterku , altík, kapák je většinou nepotřeba, pokud se tohle dodrží, kapák má výhodu že dá proud rychleji než baterka,je to jen takvé okrajový vyhlazení, jinak abych si koupil braX aj voltmetr za cca 1000Kč, tak si koupim za 1300 kapák s voltmetrem a mám aj bižutérii v kufru :-)))
Pagoš: Myslíš, že to nemá vliv na důrazu a přesnosti basů?
jako Pagoš,
byl o se-kundu rychlejší,,,,
kdyby byl kapacitor (myšleno v žádech 0.1 až jednotek F) připojován za měnič v zesilovač a stíhal by se parametry odběru zesiku a měnicče co se tíče nabíjení a vybíjení, tak to bych si ho určitě koupil
mnohem lepší jsou v "uschování" "Ampér" hybridní kapacitory , nebo pak a špici třeba Batcapy nebo power station, nebo přímo v setu dimenzovaný špičkový symetrický zdroje externě od zesiku jako u Phase kW u nich myslim že je kapacitor zbytečný
Majkl-fox:
pokud ti zes skomírá mimo mez v napětí, tak ti klesá napětí - tím i výkon na výstupu zesu, tím ti zes krmí sw , kompa trochu jiným výkonem, který neni stálý, tak to neni ideální , jak by to mělo být správně
Mě by zase, spíš než ten cap, zajímal ten PowerStation. Podle představení v C&H to je celkem zajímavá mašinka. Ovšem ta cenovka :-( Koupil už to tady někdo ( v republice)???
jo jo, chápu. To je ono, zesilovač nemá šťávu aby dostatečně vybudil sw a tím pádem ten sw nzahraje ten ´plný bas , jak by měl aĺe zahraje ho pouze třeba jen ze 2/3. Je to tak?

07.03.2007, 18:39 |
Pagoš Poddimenzované napájení kapacitor nezachrání a pokud je napájení dostatečné, tak si myslim, že není potřeba. Kolik potřebuje zesilovač na několik rychlých intenzivních basů proudu a v jakém čase? Řekněme nějaký SQ monoblok 500W rms do 4ohm, bude mít trvalý odběr třeba 100A? Já myslim, že ne. A okamžitý? Asi taky ne... a i kdyby jo, tak dobrá baterka vhodná pro hifi instalace a dostatečné napájení to přenese. Co se týká doby, tak myslim, že zesilovače nějakou kapacitu mají na to, aby se vyrovnaly špičky. A baterka taky proud nedodává v sekundách, ale daleko rychleji. Moc tomu nerozumím, ani jsem to neměřil, takže jak říkám, změřit nebo zkusit...
Už sem řešil něco podobného, jestli kap. nebo druhá baterka.
Když sem se na to ptal, tak už jsem měl druhou baterku, tak že to bylo jen tak pro info.
No a zjistil jsem to že, zapojim druhou baterku a když bude potřeba, tak dokoupim i kap.
a je klid : o ))))
Jinak např. kámoš měl poklesy napětí a dost velké tak koupil kap. 1 F a už tak velké poklesy nemá.Ale stejně bude kupovat pořádnou baterku, furt to neni ono.
Co mě osobně se velmi zamlouvá tak to je HELIX XXL, ale ta cena nic moc.
Vice mene jako pago :-)
co se týše power station od Helixe, tak to je pro proudy nad 100A a výše, je to v podstatě stabilizace z baterie, doporučené je vnitřní zapojení s kapacitorem, to, co jsem psal výše, viz obrázek
nic méně, moc bych kapacitor neřešil, pokud je nedostatečný zdroj proudu, tak bych dal odpovídající kabely, pokud nejsou , baterku , dnení cena baterie , která dostačuje je okolo 3tis, tak bud si koupit za 2.5-3tis hezkej kapacitor nebo např,. Exide Extreme
za stejný peníze? to je už na vás


07.03.2007, 18:50 |
petis Jako Pagoš. Klidně až budu mít v kupě Pandu tak se to klidně testne, jestli je kap lepší nebo ne.

07.03.2007, 19:01 |
Tomak to Pagoš 18:24
Nebylo myšleno jako zdroj proudu, ale jako zdroj proudu pro vyrovnávání proud. špiček.
Petis: Ty se v DB dragu pohybuješ, tak asi víš, jestli se dávaj, nebo ne.
jdoizo: Jsem myslel, že XXL ten cap nahradí, nebo ne?
samosebou že nahradí, kodík - kapacitor ti akorát časově nabije a vyrovnává rozdíly, kdyby si měl klasickej spínací zdroj v zesiku a neměl tam vyhlazovací kondíky, tak to by bylo špatný,,, neštoural bych sem se až v tom, neni to podstatné

07.03.2007, 19:21 |
petis Majk: jj, nikdo ho tam nepoužívá. max na rádio:-))
měl jsem bednu bez capu a pak s ním no a rozdíl jsem nějak nepoznal. Jen v peněžrnce jsem měl o 1500,- míň.

07.03.2007, 19:57 |
Pagoš Tomak: To já jsem ale pochopil :-) Chtěl jsem tim jen naznačit, že kapacitor jako takovej žádnej proud nevyrobí, ale bere si ho z baterie. To byla spíš taková poznámka pro ty, co je to zajímá, ale nemají moc zkušeností, tak aby se v tom neztratili. Nečtou to jen "advanced users"...

07.03.2007, 20:15 |
Tomak Pagoš: Aha :-)
tady je jeden db co kap používá ,okolo 30 ,ale lepší to projít celý ,je tam i rozdíl ve výsledku
[ Link ]
podle vlastní zkušenosti se správně dimenzovanejma kabelama a slušnou baterkou při běžnym poslechu hudby rozdíl byl, přesnější a sytější basy, myslim si že u Db drag je to trošku o něčem jiném. Mimochodem, není to tak že by cap taky víceméně šetřil baterku? Tim že stabilizuje odběr napětí....
Já sám za sebe už bez capu nepojedu

07.03.2007, 22:17 |
petis midi: to nejsou kapy ale 2V články Hawker
aha tak sorry,fakt to vypadá jako kap,dík za upozornění

08.03.2007, 10:00 |
Marv já mam poznatek jeden: bez kapu mi poblikávaly světla s kapem ne....to vim na hundrtcvancik
a to byla nová baterka a kabely dostačující...
Marv : No ale dost zalezi na tom jaka baterka ? Neznamena ze kdyz je nova ze je dobra. A co jsou u tebe dostacujici kabely ? Pro nekoho je 20 qmm dost, pro nekoho je 50 qmm malo.
secist max vykon repro a uvidi se jestli je potreba kapacitator..do napajeni audia pr. 1000W :1000 = 1F , 400W : 1000 = 0,4F asi tak..:)
Fridom: třeba teď jsem dělal mladý zes 4x75wrms 2x20A na kabel 25qmm, baterka Varta Silver tušim 63Ah skoro nová a při vyšší hlasitosti taky trochu bliká vnitřní osvětlení, kostra je ok atd., neřikej že je potřeba 50qmm. Já když jsem měl kdysi něco podobnýho a dal cap, tak byl klid a zvuk byl sytější

08.03.2007, 15:05 |
Ricci Sytejsi zvuk s Capom znamena len to, ze si mal problem s napajanim...
nevím nedokážu posoudit ale docela zajímavá je montáž od fast forward ty bostony a jl woofer do černýho nisanu nebo co to je za auti, tam to asi i měřily ten rozdíl ,co si o tom kdo myslí??

08.03.2007, 15:33 |
Shr3k Co se kabeláže týče, bavím se nad tím, jak lidi instalují 50mm2 průřezy které ani nemohou narvat do konektoru a pak ve finálu zjistí, že v zesilovači je těch jejich 50 mm2 převáděno do transformátoru 10mm2 kablíkem, nebo ještě hůř 5 mm širokým plošným spojem. :o)

08.03.2007, 15:59 |
Tomak to Ricci: Mám stejný názor.

08.03.2007, 16:30 |
Fridom | Upraveno: 2007-03-08 16:31:36
Shr3k : Já dávam 50 qmm na propojení dvou baterek, ale věc názoru, a když bych s tim někdy šel na soutěž, tak aby to splnilo pravidla, tak už teď dam 50 qmm a mam klid, protože to dělat znova, na to bych neměl nervy !
Escudo : Nevím já budu mít dvě baterky a když to nebude ono tak přikoupim kap a uvidim.
Ale já už mam trošku jiné výkony, víc zesíků atd. tak že to řešim taky trochu jinak.

08.03.2007, 16:35 |
Tomak Ta kabeláž má takový průřez, aby byl co nejmenší přechodový odpor na cestě k zesil. a ztráty v napájení. V případě DB dragu je to asi celkem nutnost. Pár lidí co znám, tak taky dost podceňuje kvalitu připojení k zesil.(terminály), vyhýbky, repro., posílení kostry u baterie, očištění a kvalitní spojení kontaktních míst....To se myslím taky dost podepisuje na kvalitě a výsledném zvuku celé instal.
Ja se setkavam casto s tim, ze u aut ktery uz jsou nejaky ten patek v provozu zacinaji vzrustat ubytky napeti na kabelazi. Konkretne mam na mysli hlavne minus od baterky na kastli a z motoru (tam je prece pripojen hlavni zdroj, tj. alternator) taktez na kastli. Jestli pak vedete jenom + k zesilovaci treba i 50mm2 hlavni ubytek bude na tom tech zemnich kabelech od baterky nebo od motoru na kastli. Pak ten kapacitor asi muze pomoct.
Stejne jako shrek :-). Pokud je kabelaz i ve svych "slabych" mistech OK tak je podle me jeho pouziti prinejmensim sporne. Radsi nez kupovat najakej nablistenej bazmek s displejem bych si dal do poradku kabelaz. Staci si vzit voltmetr a pustit muziku (ja osobne si pak dal i spunty do usi) a ubytky zmerit.
Jestli by nekde pomohly kapacitory, tak primo v zesilovaci co nejbliz tranzistorum vykonoveho stupne. Tam je pomoc nejucinejsi :-).
Ja sem mel na stredni tak trochu elektro a kdyz si vzpomenu na jednu hodinu typek nam tam povidal ze nabitej kondenzator muze ve specielnich pripadech u velmi nizkejch odberu fungovat jako baterie napriklad u nakejch alarmu kdyz zlodejicek odpoji napajeni mysli si ze ma vyhrano nicmene kapiky sou nabity a klidne sepnou cosi a spusti nakej bordel ze sireny pres naky zalozni baterky ci co... (nemluvim o autoalarmu) Pak este povidal ze tyhle kondiky proste vyrovnavaj napetovy spicky je to takovej buffer kterej v pripade potreby vypusti svoji stavu kdyz normalni napajeni prestava stacit... (proto by s nim nemeli blikat svetla) no a posledni vec je ze by to melo fungovat asi nak tak ze baterka neustale dobiji kondik a cele to jde jakoby pres nej podle toho jak je zapojeny.... vy autohifici ho zapojujete paralelne (v paralelni kombinaci je napeti konstantni) no a tim padem on se vybiji kdyz baterka nestiha pokrejt ty odbery... takze podle me smysl urcite ma... sem zaujatej ted sem si jeden koupil no... ale jestli kecam klidne se do me oprete ja to snesu...

08.03.2007, 18:24 |
Tomak Já si myslím, že jsi to popsal docela dobře a i tak to funguje. Ale pořád si dávám otázku, proč dávat kondenzátor, když mám kvalitně udělaný napájení a všechno stíhá tak jak má, tak přece není důvod kap. dávat, ne? Nebo jde jen o sytost, ráznost nebo jak to nazvat basů? V případě, že je kond. schopen dodat v napěťových špičkách zesilovači !!!rychleji !!!proud než baterie a zkvalitní to výsledný zvuk, tak smysl má. To je právě spojený s tou kabeláží, baterkou a provedením. Určitě je každýho věc, jest-li ho dá nebo ne, pěkně zářící válec je pěkný zpestření, vo to nic:o))
Kapacitor:
- zvyšuje napájecí napětí zes. (to je OK pokud dělám SPL a honím každý W)
- řeší většinu rušení které leze po nap. kabelu (klasická funkce kondenzátoru)
- co se týká "vykrývání špiček", tak řeší jen důsledek a ne příčinu, což je principielně špatně. Řeší špatnou baterku, špatné spoje a zvonkové dráty až před zesilovačem. Je to stejné, jako když se staví špičkový domácí zesilovač. Abych měl tvrdé napájení, buď do něj dám "15 kg trafa, nebo 15 kg kondenzátorů". Já tedy hlasuji za to trafo...
K tomu, co se prodává jako kapacitor do auta se stavím hodně skepticky. Pokud bych měl potřebu, spíš nasázím do krabice pár kvalitních, běžných kondenzátorů.
Jo, pár lidí má v autě monstrozní instalace s obrovskými odběry, ale běžný občan ho nepotřebuje. Zkoumal jsem to u sebe (420W RMS) paměťovým osciloskopem a bohužel jsem žádné "poklesy napětí" nezaznamenal.

08.03.2007, 19:05 |
Shr3k 08/03/2007 18:24 Tomak: Možná proto, že i na sebelepším akumulátoru v té nejlepší kondici a při sebelépe realizovaném napájení máš prostě při maximálním vybuzení zesilovače (při úderu bubnu v okamžiku, kdy jde do cívky wooferu maximání proud) určitý pokles napětí, který ti původní reprodukovanou sinusovku zplošťuje.
Tento pokles napětí (a obzvlášť v případech hlasitě reprodukovaných bicích nástrojích) vyrovnává právě kondenzátor, který tak uměle navyšuje kapacitu akumulátoru (kapacitu ve Faradech, ne kapacitu v ampérhodinách) a zároveň se stíhá v mezičase (než přijde další úder - další špička) dobíjet. Je to prostě stabilizátor napětí. Pakliže ale na dB Dragu pustíš do wooferu 50 Hz a držíš je tam při plném vybuzení 10-20 sekund, i sebevětší kapacitor je naprd, protože je během sekundy až pár sekund plně vybitý.
Kdyby byly kondenzátory naprd, nedávali by je výrobci zesilovačů nahusto právě do zdrojové části zesilovačů.

08.03.2007, 19:45 |
Tomak No, je vidět, že do toho trochu děláš a rozumíš:o) Musím uznat, že bych to dokázal brát jako vysvětlení problému. Jsem začátečník a vycházím jen z toho, co jsem do teď pobral. Vím jak kondenzátor funguje a jaká je jednotka kapacity kond. Chápu a je jasný, že kondenzátory ve zdrojové části zesilovače slouží jako stabilizátory napětí. Ale taky tam nejsou jen ty kondenzátory, ale jsou to celý obvody, který zajišťují stabilní napájení. Jak psal "wilibald", tak osciloskopem žádný úbytky napětí nezměřil. Nechám se rád poučit a rád bych už se taky dobral výsledku:) Znamená to, že při nízkých výkonech (dejme tomu 0.5 kw) není rozdíl tak znát, prostě to baterie stačí proudově pokrýt a výsledek je znát až při větších odběrech, kdy baterie není schopna tak rychle proud dodat?
Neco jineho je kapacitor pred menicem a neco jineho je kapacitor primo u vykonoveho stupne uvnitr zesilovace, to znamena na vystupu zdrojove casti. A proc jich davaji mnoho malych misto jednoho velkeho? Protoze pak maji mensi vnitrni odpor.

08.03.2007, 22:20 |
Shr3k Tomak: Akumulátor dodává proud stále stejně "rychle" (za předpokladu konstantního odporu napájecích kabelů, protože proud teče běžným vodičem rychlostí blízkou rychlosti světla). Záleží jen na tom, jakou disponuje kapacitou, jakým vnitřním odporem jednotlivých článků, vybíjecí charakteristikou (napětí v závislosti na odebíraném proudu), jaké je jeho stáří. A na tobě pak záleží, s jakým poklesem napětí jsi schopen ještě sluchově nebo pocitově vystát. Když budeš mít velký 120 Ah akumulátor, tak nějakých 0,5 kW nemáš šanci poznat, ale 33 Ah akumulátor už asi poznat bude.
Nevím teda, co měřil Wilibald osciloskopem, ale stačí si připojit na akumulátor přesný voltmetr a ampérmetr a sledovat, jak se napětí snižuje v závislosti na odběru. A nemusíš mít zapojené 50mm2 kabelem ani naplno vybuzené zesilovače, stačí zapínat různé spotřebiče.
prochyq: Jenže kondenzátory jsou v zesilovači jak před, tak za měničem. Na výstupu DC/DC měniče být jednoduše musí, protože jde o spínaný zdroj. A co se jejich počtu a velikosti týče, záleží, jaké mají průrazné napětí a jak jsou velké. Ale obecně kilo- a vícewattové zesilovače mají opravdu VELKÉ kondenzátory.
To Shr3k. Mluvíš o něčem jiném. Jasně, že ti kolísá napětí. Ale výše uvedená diskuse je o "kolísání" způsobeném špičkovými odběry během reprodukce hudby a to takovými špičkami, které je kapacitor vůbec časově schopen vykrýt. Pokud bych vzal "autokapacitorové teorie" do krajnosti, tak bys u většiny aparatur připojil na vstup signál třeba pilových 50 Hz a uplne stejnou křivku by ti to mělo dělat na průběhu napájecího napětí...Což v praxi samozřejmě takto nefunguje... :o) A podobné jevy budeš zkoumat voltmetrem jen těžko. Píše se tu o "ořezání špiček signálu". Není tedy potom nic jednoduššího, než si na konkrétní aparatuře ty "bicí" nasimulovat na vstupu zesilovače a dívat se, co dělá křivka na výstupu. A je hned jasno. Pokud by to někomu jako demonstrace nestačilo, může si tam pustit muziku, vzít dvoukanálový osciloskop a porovnávat křivky na vstupu a výstupu, což je běžný způsob měření zkreslení zesilovačů.
Jinak by možná stálo za to, třeba někde na srazu zkusit různé kapacitory a změřit je. Možná by mne ani nepřekvapilo, kdyby u některých byly jen vevnitř propojené svorky kusem plechu... ;O)))
hlavne kondezatory ve zdrojovym stupni zesilovace jsou kvuli zvysovani napeti neplni funkci jakyhokoli vyhlazovani vzhedem k tomu ze je treba tranzistor na 50 V tak jak to z tech 12V asi vykouzlis
ale prakticky funkce kapaticitoru jako kompenzatoru je nesmysl protoze je v aute stejnosmerny napeti

09.03.2007, 19:18 |
Tomak Co je to kapaticitor? Nový prvek v elektrotechnice? :)))
No,tak myslím, že dobrá diskuze, to se mi líbí. Když už se někdo pro kapík rozhodne, tak se jen chci zeptat, jestli záleží na tom co jaká značka je nebo jestli 1 1F kapík je lepší, než jinej´nebo je to na jedno brdo a vlastně vnitřnosti plní stelnou funkci u kapíku za 1300,- nebo za 3 000,-?
no kapacitor neni novej prvek v elektrotechnice ale zavedenej pojem v autohifi pro kondik s hezkym votmetrikem nahore :))
taky by me zajimalo jestli je tam alespon nejakej eletrolyt omluvte me ja jsem kapacitor nikdy nemel rozebranej vetsinou jen pujcenej

09.03.2007, 19:40 |
Tomak to Machča: zkus si přečíst znovu, co jsi napsal v 18:54 ;) V poho, nechci se hádat, byla to jen hloupá poznámka, sranda.
ja su wool tys narazel na muj preklep nj to se mi stava dost casto mozek rychlejs premejsli a prsty pokulhavaj pak z toho vzniknou takovy maglajzy

09.03.2007, 20:03 |
Tomak to Majk-fox: Múj názor na rozdíly mezi cenami:
- konstrukce / kvalita provedení
- hodnota vnitřního odporu(důležitá věc)
- s nebo bez řídící elektroniky
- kapacita
- design výrobku
- výrobce
Je možný, že jsem na něco zapomněl.
Pokud se bavíme o 1 F kapech. No, já jen že mám možnost koupit za 800,- nějakej noname použitej červený led display. Bez jakýchkoliv potisků.
no na AUKRU jsou takový i za 600,-
Majk-fox : Nevím jestli kap ano, nebo ne, ale když už kupovat kap tak mi byl doporučen od Helix, prej to sou jedny z nejlepších kapů.
Jinak koupit nějakej kap bez údajů asi nebude dobré.
Věčina levnejch kapů má na pikaču vnitřní odpor a ten je u kapu prej dost podstatná věc.
[ Link ] a co toto? Není to na nějaký přehnaný výkony. Magnat Rock 600 a HPB 1502
Majk-fox : takovej kap sem kupoval v DE asi za 1000 kč a pak sem ho dal kámoš. a ten je spoky, tak nevim.
No co tak ho kup, zapojíš a uvidíš, neni za moc, tak že pokud bude na prd, tak tě to tak bolet nebude : o ))
A za ty prachy ho když tak zase udáš, nebo hodíš do koše : o )))

09.03.2007, 20:44 |
SEKIN Fridom: Majitel Helixu Heinz Fischer by měl být první, kdo přišel s nápadem na použití velkej kondenzátorů v autohifi zástavbách.
SEKIN : Tak že na tom něco bude, že Helix bude redy : o )
Nebyl první kondík od Fischera dokonce aristokratickej BRAX?

10.03.2007, 07:48 |
SEKIN Myslim ze jo, clown něco takovýho nedavno vydražil na ebay.

10.03.2007, 14:05 |
Zdeny Kurňa, zajímavý čtení. Bohužel 99% z toho, co tu bylo napsáno, jsou dohady, tlachy technické nesmysly.
A) funkce filtračního kondenzátoru v zesilovačím napájených AC je vyhladit 50Hz ze sítě - mlouvím např. o domácích zesilovačích a pod. To, že po usměrění AC pomocí diod a následné filtraci poocí C dojde k nárůstu napěti x odmocnina ze 2, je na delší povídání a doporučuji si nastudovat např. fyziku pro střední školy.
B) v autě byl záměr původně použít velkou kapacitu pro vyrovnání úbytku napětí při prodových špičkách (kde ty úbytky vznikají, vysvětli celkem slušně Wilibald). O tom, že jeho přínos je měřitelný, se nedá diskutovat, protože skutečně měřitelný JE. AVšak to neznamená, že co je měřitelné, je ještě slyšitelkné. tady se mluví o us a podbně krátkých časech a to ještě za předpokladu použití LOW ESR kondenzáttorů.
C) je to snobismus. A vysvětlím, proč: pokud budu chtít pro svoji sestavu v autě udělat maximum a budu trvat na použití dodatečných kondů pro nikoliv filtraci, ale " doslova v uvozovkávj stabilizaci napětí - stabilita ve smyslu menší poklesu napětí při prodivé špičče", vezmu sadu paralelně spojených low ESR kondů na 15Va udělám baterii 1-2-3F kolik chci. Mimo to, že snížím takto jejich vnitří odpor, získám to, co auto kapacitorů nezřídka chybí - právě tu "rychlost" pokryýt krátké proudové špičky v řádu opravdu us. O ms a nebo s nebo dokonce minutách už nemůže být ani řeči.
D)Jak tu bylo již někým řečeno, spíše bych šel cestou úpravy vnitřní struktury zesilkovače. O tom že v 80% případů pracukje zesilovač na hranici svých možností, daných okleštěnou technickou konstrukcí, doufám taky nikdo ze zde přítomných nepochybuje. Opět - viz příspěvek nade mnou - stačí kouknout na řešení cest na deskách PS, počty tranzistorů v koncových stupních, kapacita filtračnícj kondenzátorů a td atd atd... Tady je největší zakopaný pes. Jestli použiju pro I=100A kabel 25 nebo 50mm2, je jedno, protože TEN se na potížích podílí asi až na 99. místě. Mj. zkoušel si někdo změřit úbytek napětí na 5m dlouhém kablu při 30A /(to je totiž odhadem maximální TRVALÝ proud) zesilovače s výkonem kolem asi 4x50W). Je minimální a rozhodně ne fatální pro zvuk sestavy. Můžete použít kabel 100mm2 a zvuk se nezlepší, pokud nebude striltně dodrženo zásad při návrhu )srpávném návrhu) zesilovače.
X) je to hlavně další cesta, jak ze stáda vyrazit prachy. A vo tom to celé je!!!!
A bijte mě:-))
PS: doufám, že jste viděli rozebraný zesilovač s výkonem dejme tomu 2x500W/4Ohm (třeba Bryston 4B-SST) a prohlídli si jeho zdrojovou část?? A poak jste si otevřeli auto hračku se stjným výkonem?? LOL na druhou. Kdysi jsem to tu již psal, že až na pár výjimek se jedná o veci odrbané až na dřeň a je jen zázrak, že chvíli fungují a dokonce mají i nějaký ten Watt výkonu. Fyzika se obejít nedá, potažmo Ohmův zákon, ale autohifi mnohdy dokazuje, že dnes už i Ohmův zákon není, co býval dříve. Ach jo.
Zdeny: Takže kapík nee? AJá už ho teď málem objednal:-) Takže jak dosáhnu toho aby byl zesilovač nakrmen správným proudem? Nedávat napájecí kabel delší, než je nezbytně nutné, kvalitní baterku, kvalitní bateriové svorky, průřez optimální k odběru zesů a nahradit origo kostru od baterky? Pokud dodržím tyto kroky, tak by to mšlo být ok??? Dík za reakci
Zdeny: :-))) ....Mluvis mi primo z duse. K cemu mi je kapacitor 1F pred zesilovacem, kdyz uvnitr jde napajeni k menici relativne tenkym dratem, pak je rozsekano spinacem v tech lepsich pripadech s odporem v radu desitek miliohmu, dale je napeti zvyseno menicem, jehoz vystupni civka je z dratu 2mm2 usmernovaci dioda s odporem stovek miliohm, nevelka baterie kondenzatoru s kapacitou max 0,05F a pak to vse bezi po tistaku relativne uzkym trackem do protejsiho kouta zesilovace k singl tranzistorum vykonoveho stupne s vyvody 0,5mm2 v plastovem pouzdru TO220, ktere u sebe nemaji elektrolyticke kapacitory zhola zadne?
Pokud je elektrinstalace v aute a napajeni zesiku vporadku a napeti na jeho svorkach neklesa s kazdym bum-bacem o jednotky voltu, externi kapacitor je pouze okrasou pysneho majitele kufru. 90% mozneho zleseni se da udelat uvnitr zesilovace, ktere jsou uvnitr opravdu dost oholene. To ze BRAX prisel na trh s kapacitory na trh jako prvni je jiste chvalihodne. Aspon je za co utracet penizky a clovek ma takovy...
...hrejivy pocit, ze do toho dal vsechno :-).
Majk-fox: presne jak si napsal. Hlavne bych se zameril na lepsi spojeni baterky s kastli. Po zapojeni pusteni hudby bych zmeril, pokud nemas osciloskop, tak voltmetrem pripadny kolisani napeti na svorkach zesilovace, pripadne svorkach baterky. Pokud bude kolisat napeti i na baterce, omrknul bych spojeni alternatoru s baterkou (+) a spojeni motoru na kastli (-). V pripade problemu muzes merit i ubytky napeti na jednotlivych kontaktech. Napr. kastle-MINUS pol baterky, PLUS svorka alternatoru-baterka, MINUS pol naterky-MINUS pol zesilovace atd, atd. Takto lze nalezt slabe misto, kde je velky prechodovy odor.

10.03.2007, 16:06 |
Majk-fox | Upraveno: 2007-03-10 16:08:02
Pro to spojení baterky z kastlí, tedy použít kabel o stejném průřezu, jako napájecí, že jo?
Asi kdo má renaulta, tak tam jsou takový plastový šroubovací svorky, mno a ty sou určo nedostatečné.
Zdeny: ne všechno je na AH špatný. Mě se cap nelíbí ani jako módní doplněk :-) No, a co ty? Máš v autě ubastlíno, nebo jak?
Zdeny-pravda pravda.
"autohifi mnohdy dokazuje, že dnes už i Ohmův zákon není, co býval dříve"-good definice dnešního Autohifi : )

10.03.2007, 18:44 |
aTTim Teda to je textu kvuli pitomymu kondiku, kterej je stejne naprd :) nikdy nemuze nahradit dobre udelane napajeni, slozene z poradnych baterek a kabelu...kdyz uz tady Zdeny nakousl ubytky na kabelu, tak jen uvedu, ze pred casem jsme to merili a na 5m kabelu byl ubytek kolem 0,5V a to uz je sakra hodne...takze nesouhlasim s tim, ze kabely maji minimalni vliv.
Jinak kapik kdyz uz, tak maximalne jako odstranovac ruseni, tam se pravdepodobne projevi nejlip :) O jeho fci vykryvani asi nebudeme diskutovat, ale o jeho opravdovem vlivu na vysledek cele reprodukce uz bych takovy optimista nebyl.
jj Zdeny ma pravdu ale jsou i svetly vyjimky mezi zesilovacema v autech ale jsou to bud zesiky co se nechaj zaplatit a nebo vlastni konstrukce
A kdyz jsme u tech kabelu nikdy jsem nepochopil proc si lidi cpou do aut tak obrovsky prurezy v praci pouzivame tyhle prurezy a to k menicum co ridej motorvy otacky a jejich silova cast je mnohem narocnejsi pri konzumaci amperu nez nejaka zesilovaci cihlicka v aute
Takže se dostáváme na další diskuzi a toť jest, ne/potřeba velkého přůřezu nap kabelů v autě. Ještě chvíly vrátím tam 10qmm, prodám muziku,co mám teď, koupím sw MC FUN, zes. Ravemaster, repro sencor a půjdu dělat parádu na srazy:-))))))))
Majku myslim to tak ze se mi proste takovy ty 70mm2 a 95mm2 a jim podobny hovada zdaj premrsteny to si muzu autem natahnout medenou sinu v plastovym obalu co se pouziva na 900 A a nikdo mi nemuze rict ze bych mel malej prurez napajecaku

10.03.2007, 20:02 |
aTTim Vsak muzes, co ti v tom brani ?
Machča:JJ v poho já to beru, to nebylo mířený proti tobě, to v žádným případě. :-)))
attim : vubec nic ale uz 50mm2 se mi zda dost zatim jsem jeste nepotkal zesilovac co by kostrukci vyzadoval vic jak jiz tady zminenou 10mm2 a ze uz jsem jich videl opravdu hodne i zevnitr

10.03.2007, 20:36 |
aTTim Opravdu si myslis, ze 10ka kabel na vsechno staci ? Nezavisle na jeho delce ? Co pokles napeti ? Ja neberu treba Zdenymu jeho zkusenosti, ale nekdy je dobry se podivat taky nekam jinam nez do home hifi.
Proc teda vsichni nepouzivaji slaby kabely, kdyz to v pohode staci ? Proc treba v dB Dragu (chapu ze je to specificky, ale dobre to ilustruje situaci) pouzivaji i nekolik kabelu najednou ? Jen proto, ze to nekde videli ? :)
Chapej, ze to neni o vymene nazoru, ale to co tady rikas neni proste pravda, nezavisle na tom cos uz videl nebo nevidel. Proudovy odber nekterych zesilovacu je opravdu vysoky, to neni par A. Samozrejme ze zminovana 10ka kabel prenese kratkodobe hodne, ale s jakym poklesem ? Zmerte si to nekdy...
jiste dbdrag je ale prece o extremnim zatizeni vsech komponetu a to nema z hifi moc spolecnyho a kdyz vezmu v uvahu dylku tak v autohifi pochpim i 25mm2 ale nikdo me nedonuti chapat ty hovada

10.03.2007, 20:57 |
aTTim Jasne ze je to specificka situace, nicmene pro pochopeni zasadni. Pri normlani muzice se k vysokemu odberu dostaneme zridkakdy, ale i tyto situace je treba pokryt. Jasne, kdyz se bavime o jebkach typu BOA a podobne tak neni moc o cem mluvit, ale kdyz nekdo postavi muziku z rozumnych komponentu a chce vysledek, tak tohle ho nakonec muze velmi limitovat ve chvilich, kdy potrebuje zesilovaci dodat stavu a ten ji nema, at uz pro ubytky napeti na kabelu, slabou baterku a podobne. Jestli ma vyznam treba 95qmm je dejme tomu diskutabilni, ale kabely 25, 35, 50qmm jsou vyuzitelne. Navic nezapomen, kolik je v 50qmm kabelu opravdu uzitecna plocha kabelu v porovnani s dratem o stejnem prurezu.
A jeste neco - nikdo te nenuti to chapat, kazdy mame nejaky nazor, je jedno jestli je nebo neni spravny. Dulezity z meho pohledu je, aby si lidi z teto debaty neodneli ponauceni, ze silne kabely nejsou potreba a ze staci 10qmm - neni to totiz pravda.

10.03.2007, 21:05 |
Machča | Upraveno: 2007-03-10 21:06:31
jasne ale je treba chapat ze jsem se specificky bavil o pouziti jednoho zeslilovace
dam priklad prijede ke me manik ze chce zapojit 5kanlovej zesik od dls a jiste vi ze uz nikdy k tomu nebude nic pridavat a priveze si 70mm2 stribrnou a ja mu nemuzu vysvetlit ze zbytecne zahodil penize a mohl mit treba o neco lepsi kompa
jiste ze kdyz nekdo bude mit v aute dejme tomu 6 zesilovacu da se to pochopit
Začlo to kapíkem, pokračuje to napájecími kabely a na konci bude vhodný a nevhodný materiál membrán reproduktourů:-))))
Tomu říkám diskuze. člověk si z toho vezme spoustu moudrostí a vvvvotom to je:-))
no vsude se najde plno polopravd a mytu a v autohifi jich je dost k diskusi :))))
Ale jak poznáme, co je mýtus a co pravda:-(((
stejne jako doted praxi s kapkou teorie doporucuju nejakou ucebnici zaklady elektrotechniky aspon zbezne precist a vyzkouset v praxi a uvidis sam :)))

11.03.2007, 07:48 |
Zdeny 10/03/2007 17:37 rossi.x
Mám dvě auta: v jednom je DSL CA50 + Dynaudio, sub DSL. A taky kap 1F :-)) Kabely 25mm2, k repro 2x4mm2, full active mod.
Pioneer DEH77
V druhým je koncernová zástavba. S obojím jsem spokojen.
Dnes už bych do auta muziku necpal, protože na pořádnou kvalitu a klid na jejéí vychutnání mám doma.
V aute jde vždy o kompromis a v dnešní situaci na cestách radši poslouchám symfonii 6ti válce.
10/03/2007 18:44 aTTim
Ten úbytek bych nebral jako fatální. Zkus si proměřit kolísání napětí v palubní síti za provozu. Tím ale nechci říct, že co je měřitelné, se nedá vylepšit:-)) Jen si dovolím tvrdit, že při poslechu hudby ten úbytek NEBUDE slyšet.

11.03.2007, 11:24 |
aTTim Je to DLS (DSL je neco uplne jineho), ale to jen tak na okraj.
Pokud jsi spokojen s koncernovou zastavbou tusim v Superbu, tak nevim, o cem se tady bavime - je to hrozny. Chapu, ze pro vetsinu lidi to staci, nicmene tady se predpokladam bavime o autohifi...a porad se da udelat v aute muzika, na hony vzdalena seriovemu standardu a to i kdyz je to neco typu H-K treba v BMW (mimochodem, taky dost strasny, zvlast v pomeru cena / vykon).
Ten ubytek fatalni je, vzhledem k domu, ze je to ubytek v klidovem stavu bez odberu. Proto jsem psal, ze kdyz to nekdo mysli vazne, musi dobre nadimenzovat i napajeni a nekdy proste seriova baterka a dobry kabel stacit nemusi. A takovy ubytek si dovolim tvrdit bude, zvlastne v pasazich, narocnych na dodavce vykonu zesilovace, slysitelny. Kdo si mysli, ze nebude, natahne si zvonkovy draty, ti ostatni budou spravne dimenzovat sve napajeni.
Attime ja jsem ale popsal konkretni situaci kdy mi to prijde tezce zbytecny

11.03.2007, 19:28 |
aTTim No dobre, takova situace muze nastat a zbytecny to v tomto konkretnim pripade je, ale neni to obecna zalezitost a nemuzes z toho delat zaver, ze jsou silny kabely zbytecny.
vsak jsem to tam napsal ze existujou pripady kdy je to pochpitelny
Tak jsem vytahl elektrotechnicke tabulky a odpor (podle vseobecneho nazoru slabeho) Cu kabelu o prurezu 10mm2 je 1,75 miliohm/m. Pokud tady nekdo zmeril na 5 metrovym kabelu ubytek 0,5V v klidovem stavu zesilovace, znamenalo by to, ze pro 10mm2 napajeci kabel je klidovovy odber onoho zesilovace cca 57A (no to asi ne :-) ). Pokud mel dotycny kabel 20mm2 byl to dvojnasobek. Ohmuv zakon zaplat pan Buh porad plati, preberte si to jak chcete. Chyba byla asi nekde jinde nez v samotnem kabelu :-).
Doporucuju zkontrolovat kontaktni odpory a pripojeni na kastli.
jen pro doplnění jak Majk říkal o udávaných průřezech pro zesíky, 10 nebo 16qmm se většinou doporučuje pro běžný dvou nebo čtyřkanály, ale když se mrkneš na nějakou lepší značku, je to o něčem jiném. Já mám Helix DB 5, má 100A pojistku, v návodu udávaji kritický minimum 25qmm kabel o délce 5m, ale port je dimenzovanej na 70qmm, dávám tam 53ku a vejde se tam i s bužírkou :o)) takže to neni jenom jedna pani povídala že maj bejt silný drátky

12.03.2007, 07:57 |
Zdeny | Upraveno: 2007-03-12 07:58:12
11/03/2007 11:24 aTTim
:-)) a co třeba LSD??
Jinka já něříkám, že to v SB hraje nejlíp. O muzice mám jiné představy, ale fakt jsem se dostal do věku, že mi začalo stačit. O tom, že bych to dokázal udělat tak, aby to hrálo, nepochybuji. Jen mi to prostě už nepřipadá jako priorita.
11/03/2007 20:36 prochyq
Dobré, dobré. SOUHLAS!! NIC, NEŽ SOUHLAS: Taky bych se zaměřil asi na něco jiného, než na to, zdali má kábl 25 nebo 150mm2:-))
11/03/2007 23:20 Escudo
Škoda, že nemohu najít v ročníku 1990 článek od zesilovačového guru Pavla Dudka - téma se týkalo konstrukce zesilovačů. (Mj. kdo tohoto pána zná, ví, o čem tu je řeč). Ten naspal větu, kde se vyskytlo spojení slov " nahluchlá karkulka a sklad dynamitu." Šlo o řešení velikosti chaldiče podle ČSN )v té době) a vyzářeného výkonu. Toto mně připadá jako analogie - kábl verzus přenesený výkon:---)))
ROFL na druhou!!
Už od pravěku, kdy vzniko hifi a potažmo high-end (to je srytý ráj pro obchodníky všeho druhu) se považuje kabelománie za VOODOO - přeceňuje se. Bohužel, někdy fyzika ani pan Ohm nemají pravdu. No nic, kdo chce mít kábl 50mm2 na výkon 250w sinus , nechť si ho tam dá. Aůle jsou to vyhozené prachy, jak by se dalo spočítat a Prochy byl výpočtu velmi blízko.
Jen poznámečka: z jiné branže - modelářství: existuje kategorie elektroletů. tedy modelů poháněných elektromotory a napájených akumulátory (NiCd, NiMh, Li-pol, Li-Ion, LiFe atd..). Dnes ve špičkové soutěžní kategorii není vzácen případ, že motor dosahuje odběru i 150-200A, Ten proud teče do motoru rámcově po dobu jednotek sekund. A jaký myslíte, že mají vodiče od akumulátoru přes regulátor k motru průřez?? Schválně??
Zdeny: Ale u těch modelů to je něco jinýho, tam je akumulátor třeba jen 10 nebo 20cm od motoru.
Psal jsem údaje výrobce z návodu, ne svůj názor. Myslim si že v letadýlku nebude drát 5 metrů dlouhej. Můj názor je asi takovej, připadá mi že se snažíte znovu objevit Ameriku, nemyslim si že např. lidé, kteří dávají dohromady pravidla EMMA, nebo píšou návody pro konkrétní zesilovače jsou laici a udělali někde chybu když omylem napsali místo 10 číslo 50, EMMA je hodně naddimenzovaná, ale když se člověk podívá do pár jinejch linků níž, tak zjistí, že ten průřez se v praxi projeví pozitivně, sám jsem poznal obrovskej rozdíl když jsem kdysi napojil zesilovač 4x100wrms na svůj starej kabel tušim 10qmm, pak jsem dal 25qmm a výsledkem byl sytější zvuk, po týhle zkušenosti mi těžko někdo teorií řekne že to hrálo stejně a je to jedno. Před pár lety jsem ani nevěděl že takový kabely v autech existujou a pak si řikám co je to za kravinu, když doma jsou kabely od trouby, která má 2,5kW relativně slabý....

12.03.2007, 09:47 |
Zdeny Majk Fox: jasně, ale vedou tam dráty 4mm2 !!! Délka je asi 10-20cm.Jak nakonec sám píšeš.
Escudo: jenže trouba je napájena poněkud vyšším napětím. P=UxI
10mm2 bych asi opravdu viděl již jako poddimenzované na proudy kolem těch řekněme 25-40A. Nemluvím o špičkách v řádu miliseknud, tam stojím za tvrzením, že v běžném provozu půjde o nepostřehnutelnou ale měřitelnou věc.
Zdeny: já vím, jen jsem mluvil o tom že mi to přišlo v počátcích trochu jako UFO, ale když si to člověk párkrát zkusí... Můj zes má 100A pojistku, napájim ho kabelem cca 4,2 metru o průřezu 53qmm, myslim si že je to s rezervou akorát (podle EMMA má bejt 70)
Escudo:No, já mám cca 100 A a mám 35qmm na 2 zesy:-( No, ale říkám si, na běžnej poslech to je asi tak akorát.
Majk: mno mě zbyla po Rodeku 680i taky 35ka a chtěl jsem jí tam nechat, ale nějak mi to poslední tejden nedalo spát :o) tahal jsem to předevčírem, teprve mě čeká zapojení až dodělám kufr. Doufám že budu na tuning session 14.4. zapojenej
tady se to kua rozjelo, se mi to nechce ani číst :-)))
Mishan: Kde seeeš?:-))) Tady to jede už několik dní, moooc zajímavá diskuze.
Na pravidla EMMA nrad narazim ale jsou schvalne naddimenzovany z hlediska nejakyho toho rozsirovani a doplnovani instalaci abyste tam nemuseli neustale neco tahat ale i tam nevim jak je to ted se v minulosti naslo par veci nad kterymi bylo treba se pozastavit
Ale zase na druhou stranu kdyby nekdo udelal prirucku norem o autohifi pak by nebylo o cem tady diskutovat :)) a vo tom to je
Kabely..??? To mi připomělo kamaráda, co navrhuje PA systémy na stadiony v USA..... "Cože..??? Tlustý kabely..??? Víš co stojí kilo mědi..??? Dokud neteče izolace, je to O.K."... ;o)))
Majk-fox: no já to sledoval, ale nějak sem to nebral vážně :-)))) ale jak přibývaly příspěvky, tak mi to nedalo, ale číst se mi to fakt nechce a stejně na to nemám čas :-)))
jj to mi pripmina kdyz jsem zvucil jeden kulturak a pro prdel jsem jednu bednu pripojil 0.5 mm2 reprokabelem taky se hezky roztekla izolace ale zastavil jsem to vcas ke zkratu nedoslo
P.S nikdy nepripojujte PC speaker na 100W lampovej zesilovac ja to udelal poradne ohulil a memrana vylitla pul metru vysoko to byly hovezi casy jejej :))
Lampovej zesík, to je sen:-))) Nejhezčí zvuk.
jj mam jich doma nekolik a na stavbe lampace do auta pracuju uz 2 roky neustale zdokonaluju svoje plovouci uchyceni elektronek aby to toliko nevibrovalo a elektronky neco vydrzely krom toho je to docela velky ale az ho dokoncim tak urcite dam nejaky fotky teda pokud ho doíkoncim jinak zbytek jsou Marshall basova hlava 1ks Edward kytarova hlava 1ks a jedna mnou prestavena tesla music 70 na Laney akorad v socialistickym obalu mno ale to nepatri do autohifi krom toho teda ze zesik do auta bude v ultralinearnim tedy natvrdo bez zpetny vazby se ziskem vykonu asi 20W ale Highend pokud mi nedojde trpelivost tak ho i postavim a do auta zabuduju :))
Machča:-) Nechceš kytarový kombo Roland, poctivá práce MADE IN JAPAN, Je to už stařík někdy z první poloviny 80 let. Ale fungl nový nikdy nepoužitý. Tenkrát to strýc přivezl z německa 2 ks s tím, že jeden vezme pro sestřenku k pianu a nakonec k tomu nedošlo. To druhý měl táta do kapely na svý klávesy. To,jak to hraje, až mrazí. Poctivej 40W v RMS, 25 cm membrána měniče, funkce Hall. Origo papíry,návod, kožený pouzdro, kabely, no prostě jak nový.
Majku jestli jsou v tom flasky od piva s vakuem jak v predzesiku tak v konci tak mi navrhni cenofku :o)
to fakt nevim, nerozdělával sem ho a nechci ho nijak porušit.